zondag 3 november 2019

Off / On

Off season sucks

Een kleine 4 weken radiostilte op deze blog, dat moet off season zijn.

Inderdaad, na de 70.3 in Lanzarote zat mijn seizoen erop. En dat was nodig want het vat was volledig af. De eerste week heb ik niet getraind, daarna zeer onregelmatig. Maar zo vier weken off season, het is uiteindelijk voor mij toch altijd net iets te lang. Het is alsof je hele leven ontregeld is. Je lummelt wat aan, let te weinig op je eten en je drankverbruik, je slaapt minder goed omdat je geen gezonde fysieke vermoeidheid voelt. Het is toch een raar gevoel, zo'n off season, een fase ook die ik maar niet onder de knie krijg.

Normaal gezien zou ik morgen maandag starten aan trainingsseizoen 2020. Maar ik begon me zo mottig te voelen, dat ik er 2 dagen vroeger aan gestart ben. Met een gewicht van 74,8 kg en een vetpercentage van 15% gingen alle oranje knipperlichten aan. Maar vooral mentaal had ik er dringend nood aan.

We zijn er dus aan begonnen dit weekend.






Terugblik en vooruitblik

Ik kan terugkijken op een heel geslaagd seizoen: een absolute superdag in Gérardmer en een goede dag in Lanzarote leverden me een 4e en 5e plaats in de M50 categorie op, een onverhoopt succes. Onverhoopt omdat ik toch ook niet mag vergeten dat ik in het voorjaar geplaagd werd door meerdere loopblessures, en me begon af te vragen of de neerwaartse spiraal (ik word er niet jonger op natuurlijk) was ingezet. Maar het najaar nam alle twijfels weg. Het was me opnieuw gelukt om heel scherp voor de dag te komen, en ik voelde me terug 5 jaar jonger.

Toch had ik in het voorjaar 2 races moeten annuleren: Powerman Alsdorf en Challenge Geraardbergen. Met pijn in het hart, en daarom zijn dat ook de eerste 2 wedstrijden waar ik me voor heb ingeschreven in 2020. Bij Powerman Alsdorf komt er zelfs nog een extra'tje bij, want deze wedstrijd is dit jaar ook het EK duatlon op de classic distance (10K run - 60K bike - 10k run).
19 april en 7 juni staan dus in het vet aangestipt in mijn agenda van 2020. Voor de zomer en/of het najaar moet ik nog eens goed nadenken, maar ik ben toch aan het dromen van het WK duatlon in Zofingen (Zwitserland).

We zijn vertrokken aan de voorbereiding voor seizoen 2020.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten