maandag 5 september 2016

week 1: alle kleuren van de regenboog


Ze zijn weer vertegenwoordigd, alle kleurtjes. Kijk maar!


De loopschoenen, de fiets, het zwembroekje en de bosu-bal, ze behoren weer tot mijn wekelijks hobby-materiaal. Hehe. En het doet mij deugd om me weer beetje per beetje triatleet te voelen. De intensiteit van het lopen is duidelijk hoger dan bij de andere sporten, en dat heeft alles te maken met de nakende halve marathon begin november, daarna bouw ik voor het lopen een periode met kortere basistrainingen in.

Wat betreft het gevecht met het gewicht. Dat ging begin deze week eventjes helemaal de verkeerde kant op. Ik flirtte met mijn bovengrens en .... ging er lichtjes over: 75,1 kg op woensdag. Maar ondertussen is het metabolisme opnieuw op gang getrokken, en zorgen de meer uren beweging en het ietsje meer opletten op eten en drinken toch al direct voor een knik naar beneden.



Eerste doel is toch om 73 kg te wegen. Met dat gewicht kan ik goed trainen. Daarna is het leuk om dichter bij de 72 te naderen, dat betekent dan al redelijk scherp staan. Pas naar aanloop van een Ironman zet ik me dan helemaal scherp: 70,5 kg betekende dat vroeger. Benieuwd of ik dat op deze leeftijd nog altijd kan.
Dat gewicht is geen fetisj hoor. Het is gewoon uit ervaring dat ik weet op welk gewicht mijn lichaam goed kan presteren. Eén keer 73 kg wegen is dus niet de bedoeling, de bedoeling is om structureel rond die 73 uit te komen, zonder heel bruuske maatregelen.
Ik probeer ook nooit snel te vermageren. Vermageren is een resultante van meer sporten en verstandig eten/drinken. Spiermassa weegt bovendien ook, en het is nu niet bepaald de bedoeling om daar op in te boeten hé.

Tipje voor wie ook zijn gewicht-evolutie wil bijhouden: weeg je telkens ongeveer op hetzelfde moment zodat resultaten vergelijkbaar zijn. zo probeer ik me telkens te wegen een half uur à 1 uur na het ontbijt. (ook omdat ik weet dat dat een maaltijd is die ik zeer belangrijk vind, en waarin ik nooit tot de verleiding kom om minder te eten zodat ik een uurtje later op de weegschaal 'hoera' kan roepen. Het ontbijt is bij uitstek de maaltijd waarmee ik nooit zal zeuren.)

Maar genoeg verteld over gewicht: ik ben blij dat ik me weer officieel in het trainingsseizoen bevind. Op naar week 2.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten