zondag 28 februari 2016

week 22: uit de winter komen


We zijn eind februari, we kunnen zo ongeveer de bilan opmaken. De heel belangrijke bilan: hoe zijn we de winter uitgekomen?

En na deze week, kan ik stellen: eigenlijk vrij goed en zeker beter dan verhoopt. Twee keer ziek geweest, en dan die lange slepende voetblessure (die nog niet helemaal weg is, maar wel onder controle)



Vooral in het fietsen en in het lopen heb ik deze week een mentale opkikker gekregen.

Zaterdag reed ik de Cyclo Omloop het Nieuwsblad één dag voor de wielertoeristen die zouden rijden. Hij was al uitgepijld en ik vertrok anderhalf uur voor de profs in Gent het startschot zouden horen. Dus ik had het parcours voor mij alleen, al reed ik in de Haaghoek al tussen heel wat supporters die zich opmaakten voor de passage van Van Avermaet, Sagan en consorten. Gezien het weer was het al even geleden dat ik bijna 100 km in het zadel zat, maar de afstand was geen enkel probleem. En ik voelde veel kracht en veel krachtuithouding in de benen. 860 hoogtemeters heel goed verteerd, en een goed tempo kunnen aanhouden. Ik was heel erg tevreden als ik thuiskwam. De explosieve kracht is nog niet op punt, dat merkte ik wel op de steilste stukken van bijvoorbeeld Taaienberg en Eikenberg, maar daarvoor is het nog vroeg in 't seizoen. Ik merkte wel dat de vele sweet spot trainingen op de rollen hun vruchten hebben afgeworpen.

De zondag na deze rit stond er dan een pittige looptraining op het programma: 14 km met daarin 4 * 800m intensieve blokken, die allemaal uitkwamen op een tempo boven de 15 km/u. De laatste liep ik zelfs vlotjes aan 16 km/u zonder echt in het rood te gaan. Ook hier was ik zeer tevreden over. Woensdag had ik al een lange duurloop gedaan van 17,5 km. Daar had ik vooral nagegaan wat mijn lange-afstands cruise tempo was, en ik kwam uit op 12,8 km/u. Hartslag bevond zich op de grens tussen de extensieve en intensieve zone, perfect. Met alles wat er deze winter met de voet aan de hand geweest is, kan ik daar alleen maar tevreden mee zijn.

Ik heb er meer en meer vertrouwen in dat ik tegen de 70.3 in Luxemburg in topvorm kan zijn.

En het zwemmen? Ik ben aan het rechtkrabbelen. De dinsdagtraining was ronduit rampzalig. Tijdens de vrijdagtraining had ik eindelijk mijn watergevoel terug. Nu volgt een recupweek met sowieso 3 zwemtrainingen. Ik hoop op het einde van deze week terug te kunnen aanknopen bij mijn zwemvorm van voor mijn ziekte.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten