zondag 11 februari 2018

Road to Roth week 19 - een moeilijke week

Vorige week kon ik trots een doorbraak melden in mijn zwemmen. Zo trots dat ik een andere doorbraak vergat te vermelden: die van het gewicht.



Hier zie je januari. In het midden van de maand piepte ik eens onder de grens van de 73 kg. Maar dat was nog niet stabiel. De volgende weken klom ik weer richting 73,5 kg. Eind januari dook ik een 2e keer naar beneden, en deze keer lijkt het stabieler te zijn: ook in de eerste week van februari bleef ik tussen 72,5 en 73 bengelen. Het is er aan te zien en voelt ook anders aan. Die winterprik, daar had ik dan weer geen rekening mee gehouden: zonder extra vetlaag is dat een kouwelijke bedoening.

Deze week was niet echt een topweek. De agenda zat overvol, wat minder kans gaf om te trainen. Maar dat was niet het enige: ik zat toch efkes met een energiedipje ook. Te veel gedoe om mijn hoofd, en ook dat slorpt energie hé.
Op zich heb ik nog goed kunnen trainen, al was het vooral lopen en fietsen.





Dat in zo'n week het zwemmen moet inboeten, da's eigenlijk normaal: je moet al snel een kleine 2 uurtjes voorzien voor een training van 45 min. Zwemzak maken, naar het zwembad, omkleden, terug aankleden, naar huis rijden....
Maar de core stability, da's toch een heel ander verhaal. Niks makkelijker om ergens tussen de soep en de patatten te doen: matje uitrollen thuis en direct aan de slag. Dat ik deze week mijn core stability niet heb gedaan, heeft dan ook vooral te maken met het kopke dat niet fris zat, ik vond de energie niet om er mij aan te zetten.

Maar al bij al  wel een paar mooie trainingen gedaan:
in het fietsen waren er 2 key trainingen: een VO2max rollentraining op maandag met 9 * 2 minuten in het rood (120-130% van mijn overslag wattage) en een buitentraining  op zaterdag met een klein uur beuken tegen de wind in de INT zone.
in het lopen was de key training die van donderdag (na een zeer intense werkdag): 5 keer een heuvelsprint van 400m gedaan.

Voor de rest was het vooral zaak op extensief uithoudingsniveau te trainen, een uiterst belangrijke basiszone, zeker voor de lange afstand.

Volgende week nog 5 dagen trainen, en dan een dagje of 3 recupereren. En vooral ... dat energieniveau terugvinden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten