maandag 5 februari 2018

Road to Roth week 18: break through?

Een doorbraak - je associeert ze nu niet bepaald met een recuperatieweek. Zo'n week is immers eerder bedoeld om de vorige trainingsperiode te verwerken. Je moddert wat aan, houdt jezelf een beetje op 't gemak aan de gang maar laat nergens het testosteron-monster in jezelf ontwaken (sst beestje, slaap zacht, ...).
De doorbraak waar ik van sprak kwam er dan ook compleet onverwacht en zonder dat ik het besefte. Zoals jullie weten ben ik qua zwemmen een compleet atypische voorbereiding aan het doormaken. Ik zwem relatief weinig kilometers, maar ben me wel aan het focussen op het herprogrammeren van mijn zwemstijl. Vanaf begin maart pas zal ik echt de kilometers opdrijven. Nu, tijdens die technische trainingen zitten er vanzelfsprekend altijd wel stukken in waar je niet met oefeningen (drills) bezig bent, maar gewoon relax zwemt met aandacht voor datgene in je slag wat je net in een drill probeerde bij te leren. Relax zwemmen betekent meestal een paar herhalingen van 100 meter of 200 meter. Niks speciaal dus : kort, rustig, beheerst, gecontroleerd..... relax dus. Aangezien met zo'n Garmin Forerunner 920 XT aan mijn pols hang, registreert die ook al mijn zwemmeters. Welk tempo registreert die dan meestal tijdens die relax swims. Het gemiddelde zal zowat rond de 1:58/100m liggen denk ik. Dat kan al eens 2 minuten zijn, of een vlotte 1:56. Maar het blijft toch binnen die range. Vrijdag gebeurde het dan plots uit het niets: ik had een haaievin liggen nadoen (voor de vormspanning), een torpedo rug oefening gedaan (voor het kicken uit de heup) , en - vooral - ik had entry/exit oefeningen gedaan (om de insteek volledig te veranderen). Daarna mocht ik 4 * 100m relax zwemmen. Groot was mijn verbazing als ik volgende tijden op mijn scherm zag verschijnen: 1:48; 1:47; 1:46 en nog eens 1:46. WAt is dat, man? 10 seconden sneller op 100 meter, da's een enorme sprong vooruit. En we moeten nog werken aan de drop, de pull en de push onder water. Met een bredere smile dan vrijdag ben ik nog niet veel uit het water gekomen, dan kan ik jullie wel zeggen. Stel je voor dat ik dit in de loop van de volgende maanden kan consolideren, of zelfs nog verbeteren. Nee, ik durf niet te beginnen rekenen. Laten we maar gewoon genieten van wat is. Heerlijk!


 
 Zoals jullie zien heb ik mijn recupblok beperkt tot 4 dagen in plaats van 5. Vrijdag startte ik dus met een nieuwe trainingsblok van 14 dagen (in plaats van mijn gebruikelijke 16). Juplaaa!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten