zondag 21 oktober 2018

To Sardinia week 12: de keuze tussen veel en lang

Voila, dit was ze dan: de laatste trainingsweek van dit seizoen.



Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om geen ultra-lange duurloop toe te voegen, maar deze week 5 keer korter de loopschoenen aan te trekken. Het was een moelijke keuze, maar ik vond dat die lange duurloop vooral zou zijn om mijn zelfvertoruwen op te krikken. Can't have it all, en de regelmaat leek me gezien de looponderbreking in september meer meerwaarde te geven dan een heel lange duurloop.

  • De eerste looptraining deze week was de enige koppeltraining van de laatste weken: ik liep heel kort maar wel aan tempo 4:13/km. Het was direct ook duidelijk dat dit een veel te snel tempo is voor Sardinië. Als ik van de fiets kom, is dit een redelijk natuurlijk tempo voor mij om te starten, maar hier ga ik wel veel te snel een 'enorme patat' van krijgen. Daarvoor heb ik iets te lang stil gelegen.
  • Woensdag dan een extensief loopje van 9 km aan tempo 4:29.
  • Vrijdag 's morgens om 7u was ik al de baan voor een rustig nuchter ochtendloopje naar het werk. Tempo 4:46. Om 1u terug van het werk naar huis: 10 km aan 4:27
  • En dan vandaag zondag nog eens een kleine 9 km aan 4:30
Dat vanavond mijn benen echt pijn doen, heeft bovendien niet enkel met het lopen te maken. Zaterdag reed ik nog een 113 km (hier dus wel gekozen voor een langere training) aan een gemiddelde van 32,7 km. Ik heb niks geforceerd tijdens die rit, maar heb me anderzijds ook niet toegestaan om echt te rusten gedurende die 3,5 uur. Assertief maar niet agressief gereden.

Het werk is gedaan, nu goed proberen rusten en volgende week nog 1 keer proberen knallen in Sardinië. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat deze weersvoorspelling fout is.


Met zijn sea swim, zijn 1029 hoogtemeters in het fietsen en 100 in het lopen, is die wedstrijd al zwaar genoeg, vind ik. Hoge golven, 4 beaufort wind en natte wegen hoeven er voor mij niet bij. Maar als het zo moet zijn, dan neem ik er dat maar bij hé. 

Sardinia, here I come!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten