maandag 1 juni 2015

La Roche voorbereiding deel 2

Amai dit was een pittige voorbereidingsweek. 't was nog maar dinsdagavond en ik zat een klein beetje op mijn tandvlees. Ik was dan ook furieus gestart aan deze week.



Misschien de dagen toch eens overlopen:

Maandag stond er een typische race-specifieke training op het programma: een loop met 6 heuvelsprintherhalingen. In La Roche is het immers ook van dat: in de afsluitende 10 km loop, zitten er niet minder dan 9 beklimmingen. De 6 herhalingen vandaag (heuvels van 400 meter) deed ik allemaal aan tempo 3:40 - 3:50. Pittige training en dat zou ik op dinsdag wel merken.

Want dinsdag trok ik met de fiets de Vlaamse Ardennen in. En echt goeie benen had ik niet. Kwam thuis met een gemiddelde van 29 km/u. Maar vooral toch wel minder panache dan vorige week in diezelfde regio. Met Makkegem, drie keer Berendries, drie keer Bois de l'Houppe op 't groot mes, en dan nog eens de twee kuitenbijters Kanarieberg en Ladeuze heb ik desalniettemin toch mijn plan uitgevoerd (al heb ik soms toch de verleiding om via een shortcut naar huis te rijden moeten weerstaan). Dus toch 115 kilometer op de teller kunnen zetten. 's Avonds vond ik nog de energie voor 30 minuten stabiliteit en krachtoefeningen (maar die krachtoefeningen waren wel voor 't bovenlichaam want de benen waren uitgeteld).

Woensdag terug 't water in dan voor een rustige technische training van 2 km. Niets speciaal over te vertellen eigenlijk.

Donderdag waren we dan alweer klaar voor een portie kwaliteitswerk. 's Morgens 53 km langs den dijk gereden met 40 minuten intensief werk erin, verdeeld over 4 blokken (20 - 10 - 5 - 5): 53 km aan 32,5 km/u. Thuis direct de loopschoenen aan en drie kilometer stevig doorgelopen (3:56; 3:50; 3:45). daarna nog 3 km rustiger uitgelopen. En dan thuis rap wat gegeten, om direct terug op de fiets te spring voor wat recuperatiewerk in de vorm van woon/werkverkeer: 36 km aan 30 km/u. Zeer tevreden over deze dag.

Vrijdag een zwemtraining gemist (dat was alweer eens lang geleden), en gewoon 20 km met de fiets Woon/werk gedaan. 's avonds nog wat core stability en zware krachtoefeningen voor de benen.

Zaterdag een toptraining op net iets minder dan een uur: 14 km lopen en me verbazend fris voelen naar het einde toe van zo'n pittige week. Opnieuw de dag afgesloten met wat core oefeningen en deze keer wat kracht voor de schouderspieren.

Zondag moest ik werken en heb ik 's morgens nog snel een zwemtraining van 2 km afgewerkt op mijn nuchtere maag.

Op alle gebied een zeer geslaagde week, behalve het zwemmen: dat ging iets minder dan de vorige weken.
Ja 't is serieus trainen nu. Vooral veel op kwaliteit. Ik start nu met een derde soortgelijke week, en dan heb ik een rustiger week in aanloop naar La Roche 111 op 14 juni. Maar in deze derde week zal ik goed moeten luisteren naar mijn lichaam. Af en toe recup inbouwen om maximaal te kunnen halen uit mijn kwaliteitstrainingen. 't Wordt dansen op een slappe koord.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten