maandag 13 juli 2015

Op naar Deinze


De voorbije week was een zeer goeie trainingsweek. Het einde van het seizoen nadert, en ik ben echt gemotiveerd om top te zijn in de afsluitende triatlon Deinze. Na de piek op het EK duatlon in april en die in La Roche 111 in juni, probeer ik nu dus een derde keer te pieken op 1 seizoen. Niet evident, geen garantie... maar de voorbereidingen zijn veelbelovend





Even de 4 trainingsdisciplines overlopen:

SWIM: 2 keer in open water gezwommen (maandag een zeer goede training in Nieuwdonk, zaterdag een belabberde in Blaarmeersen). Ook 1 keer indoor om een technische training af te werken. Maandag en woensdag had ik een goed gevoel, zaterdag was het terug naar af. Hier ga ik op moeten blijven werken tot de laatste week om te vermijden om in Deinze al te veel achterstand op te lopen in de 1900m zwemmen.

BIKE: hier heb ik een belangrijke training moeten laten vallen op zondag. In de namiddag/avond stond Cactusfestival op het programma. En in de voormiddag was ik te lang bezig geweest met sportieve plannen, waar ik voorlopig nog even geheimzinnig over doe, maar binnenkort wel duidelijkheid over verschaf. Jammer want het was een training met 5 kortere krachtexplosies van 6 minuten, een bealngrijke. Die moet dus volgende week ingepast worden in het schema. Maar de vrijdagtraining was top: 110 km aan 33 km/u. Volgende week meer fietskilometers op de teller zetten.

RUN: het lopen ...uhm ... loopt echt zeer goed op dit moment. Ik heb me zowat voorgenomen dat ik in Deinze op de afsluitende halve marathon aan tempo 4:10 van start ga gaan, da's meer dan 14 km/u. Bedoeling zou zijn om dat te blijven uithouden. Dat tempo ligt tussen 2 natuurlijke tempo's: mijn extensief tempo dat eerder iets boven de 13 km/u ligt, en mijn snelheidstempo dat eerder rond 15,5 km/u ligt. En dat voel ik: 4:10 is een tempo waar ik een beetje op zoek naar moet gaan. Als ik niet oplet, loop ik te snel. Volgende weken ga ik me dat tempo eigen proberen maken.
  • Dinsdag heb ik in mijn duurloop van 18 km blokken aan dat tempo gelopen van 4km; 3km en 1 km. Dat verliep zeer soepel.
  • Donderdag heb ik een intervalloop gedaan met drie snellere sprints van 700m. Dat ging zeer vlot: 17 km/u was echt haalbaar. Wohow!
  • Vrijdag moest ik na de lange fietstraining 4 km lopen met de eerste 3 km aan 4:10. Maar ik liep ze alle 3 te snel: aan 15 km/u (tempo 4:00 ongeveer). Vooral als ik van de fiets kom, heb ik de neiging om te snel te starten. Ideaal in een kwarttriatlon, maar in een halve hou ik dat niet vol, vrees ik.
  • Zaterdag trok ik voor de derde dag op rij de loopschoenen aan voor een rustige loop van 8 km

POWER/CORE STABILITY: drie sessies gedaan deze week en dat voel je direct: zowel bij het zwemmen als bij het lopen kan ik direct veel meer een gestroomlijnde stijl aanhouden.
Verder ben ik (zie zondag) ook aan het experimenteren met een combinatie van core/power en cardio. De aanleiding dat ik de voetbalploeg van mijn zoon (de U17 van TEnstar Melle) in augustus fysiek zal proberen klaarstomen voor het volgende seizoen. Maar ondertussen is het voor mij ook iets interessant om van bij te leren. Hier ga ik zeker in aanloop naar volgend triatlonseizoen mee aan de slag.

Jullie lezen het, ik zit echt niet stil. Op naar Deinze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten