zondag 5 juli 2015

On the road again

Voila, we zijn weer vertrokken voor een trainingsblok. De eerste week was er één .... uhm...zoals een eerste week wel eens kan zijn na 2 weken decompressie: eentje met ups en downs.



Al zal dat niet alleen tem aken gehad hebben met die decompressie, maar ook met de 2 feestjes deze week (heb me 2 keer redelijk goed kunnen gedragen) en met het zeer warme weer dat niet alleen zeer vermoeiend is om in te trainen maar ook zorgt voor te weinig goede slaap en dus een beetje een murw gevoel nu en dan.

Maar, laten we de week even overlopen:

Maandag rustig van start gegaan: 40 minuten core stability en dan 's avonds een loopje van 6 km aan 13,3 km/u. Een beetje zoeken naar grond onder de voeten dus.

Dinsdag was er al direct iets pittigers: een relatief korte vlakke rit maar wel met 4 keer een zware blok van 7 min diep in de weerstand. Voor de rest veel op de grens extensief/intensief en zelfs eerder laag intensief gereden. Ik kwam thuis met een gemiddelde van 34,2 km/u. Dit was dus duidelijk een 'up'. Frisse uitgeruste benen, goesting, panache, genieten!!

Woensdag was het moordend heet maar 's avonds om 21u heb ik toch maar mijn voorziene training gedaan: 15,5 km lopen met 3 blokken in de intensieve zone: een blok van 3 km, één van 2 km en één van 1 km. Al bij al ging dat nog redelijk, al moet ik onwaarschijnlijk veel vocht verloren zijn in die 69 minuten. Ik liep toch al bij al 15 km/u en iets meer in mijn intensieve blokken. Best tevreden.

Donderdag kwam echter de doodsteek. In La Roche had ik goed gezwommen, ik had me nog voorgenomen om in de rustweken daarna vooral te zwemmen, maar had mijn voornemen niet kunnen waarmaken: 0 zwemkilometers in 2 weken. Kortom, in het water was het een ramp. En door gedoe met een zwembrilletje kon ik ook mij training niet afwerken: 1200 meter gezwommen - belachelijk eigenlijk! 's Avonds kon ik gelukkig nog de dag een beetje goedmaken maken met een rustige fietstraining waarin ik één blokje fietste waarin ik het tempo in 3 trappen optrok van 35 km/u naar 38 km:U en uiteindelijk 41 km/u. Al de rest gewoon gebold.

Vrijdag: tijd voor pure snelheid. Bij het ochtendgloren niet afslaan richting ontbijttafel maar onmiddellijk richting voordeur voor een looptraining en daarin zaten een pak intervals in trapvorm:

telkens fast-easy
0m30 - 0m30
1m - 1m
1m30 - 1m30
2m - 2m
1m30s - 1m30
1m - 1 m
0m30s - 0m30

Korte pittige stukken telkens die ik ook opbouwend afwerkte : eerst 2 keer aan tempo 3:48, daarna kwam ik rond 3:40 uit, om uiteindelijk de laatste te vlammen aan tempo 3:34 (pakweg 17 km/u)

In de late namiddag dan nog opgewarmd voor ons tuinfeest met wat core stability-oefeningen en zelfs wat krachttraining voor de benen.

Zaterdag na het feestje gewoon even gaan zwemmen. slecht idee, want zwembad zat overvol met allerlei mensen die het interessant vonden om de zwembanen in alle mogelijke windrichtingen te kruisen. Vrij frustrerende training, en dus alweer geen goede zwemtraining.

Wat ik van de zondagtraining moet denken, weet ik niet. Ik had een koppeltraining, maar kreeg mijn hartslag zeer moeilijk in de intensieve zone en heb dan maar gecruised in de extensieve zone. Wel zonder verpinken, want bij thuiskomst na 82 km had ik een gemiddelde van 33,6 km/u. Goed gereden dus. En eens ik 3 minuten later in mijn loopschoenen zat, ging het echt goed.
Bedoeling was eerst uit de sloffen te schieten en dat lukte goed:
km 1: 4:01
km 2: 3:50
km 3: 3:46
daarna mocht ik 3 km uitlopen
km 4: 4:24
maar kreeg zin om nog eens te checken of dit niet ongeveer mijn tempo in Deinze zou moeten zijn:
km 5: 4:11
km 6: 4:16


En zo sloot ik de week toch af met een heel goed gevoel.


We zijn terug gelanceerd. Geduldig verder bouwen volgende week, en vooral dat zwemmen terug in orde krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten