vrijdag 31 juli 2015

Morgen Berlare


Waarom Berlare in godsnaam?

Morgen kwartriatlon in Berlare. Een wedstrijd die me eigenlijk niet zo ligt. Waarom?

- wel in Berlare wordt er zeer veel zonder wetsuit gezwommen. Dat zorgt ervoor dat ik altijd wat tijd verlies op betere zwemmers. (of het morgen zonder is, weet ik nog niet, maar ik ga me er geen seconde druk over maken - been there done that)
- een kwarttriatlon kan voor zwemproef kiezen tussen de 1000 en 1500m. Berlare kiest steevast voor de volle pot: 1500m
- en dan moet het nog komen/ Berlare is een drafting wedstrijd. Dat betekent dat je bij het fietsen in peloton mag rijden. Driemaal shit, want:
1. Ik vind dat triatlon op zijn zuiverste is zonder drafting
2. De goede zwemmers komen meestal in sterkere peletons vooraan terecht en kunnen daar van profiteren. Ik zit meer in het midden van het veld en rij me meestal de pleuris door van peloton naar peloton te springen, om daar dan telkens vast te stellen dat het me wat te traag gaat. : )
3. Door het draften mag je niet rijden met je tijdritfiets. En ik ... ik ben smoorverliefd op mijn tijdritfiets.

Wat ben ik toch aan het zagen zeg. Waarom doe ik dan eigenlijk mee in Berlare? Dat heeft alles te maken met deze foto:


De foto is getrokken op 6 augustus 2005, zowat 10 jaar geleden, door mijn vader. In de 40 minuten daarvoor heb ik doodsangsten uitgestaan (ik kon 3 maanden daarvoor maximum 25 meter zwemmen zonder te zinken (letterlijk!) en ik had  - beginnersfout - nog nooit in een meer gezwommen), ben ik 27 keer doodgegaan met als resultaat dat ik net de swim cut off time haalde in mijn - jawel - eerste triatlon. Inderdaad, ik moest dan nog beginnen fietsen en lopen.

Ik keer dus enorm veel terug naar Berlare, omdat het daar is dat alles begon. Ik vertelde daar na de wedstrijd aan mijn vrouw: "als ik ooit iets meer wil doen dan een kwarttriatlon, hou me dan tegen hé". Het is haar niet gelukt blijkbaar. : )


Foute voorbereiding

Deze trainingsweek was goed begonnen met 2 looptrainingen, samen goed voor 30 km, maar dan liep zowat alles mis. Geen enkele energie in mijn lijf, continu moe lopen en daarbovenop nog eens een vervelende voetblessure (mijn voet zat geblokkeerd) die me zelfs in het zwemmen parten speelde. Gisteren mijn voet laten loswrikken door mijn osteopaat met de gouden handen. Vandaag viel alles zowat in zijn plooien, ik kon eindelijk de fiets op en voelde me wat beter. Koersfiets gekuist en minutieus afgesteld en klaar voor morgen, denk ik.

Dubbel

Oh ja, ik ga morgen bovendien voor de dubbel. 's Morgens ben ik de loper van een trio Team Kaatje. Vorig jaar werden we met dat team 4e overall, en 1e gemengde team. De lat ligt dus hoog. Dat wordt in de voormiddag 3,5 km diep in het rood lopen.
In de namiddag sta ik er dan alleen voor: 1500m zwemmen en dan de grote inhaaloperatie tijdens 45 km fietsen en 10,5 km lopen.
't Is een B-wedstrijd voor mij, een zware training in aanloop naar Deinze op 23 augustus. Maar ik weet sowieso dat ik morgen, als dat startschot gegeven wordt, geen minuut meer ga denken aan die B-wedstrijd, en alles uit de kast ga halen. Aard van het beestje, denk ik.

Wie in de buurt van Berlare is morgen, give me a yell!!!


1 opmerking:

  1. Hallo,

    ik lees het hier geregeld,
    morgen sta ik ook aan de start van de 1/4e, mijn 3e keer in Berlare.
    Veel succes,
    ik verwacht da ge mij morge voorbij vliegt tijdens het fietsen, zal eens roepen als ik u tijdig zie aankomen.
    succes

    BeantwoordenVerwijderen