maandag 10 september 2018

To Sardignia week 6: aan diggelen

Vorige week was ik strijdvaardig: "Mijn mind staat terug helemaal op: "In Sardinië wil ik top zijn."" Ik was deze week dan ook aan een stevige trainingsweek bezig. Maar woensdagvoormiddag lagen mijn plannen op één seconde aan diggelen.

Ik was begonnen aan een 17 km duurloop met tempoblokken, zat in mijn eerste 3 opwarmingskilometers, en er was geen wolkje aan de lucht: frisse benen, leek wel. En plots sloeg er een zeer pijnlijke kramp in mijn linkerkuit, zomaar zonder aankondiging. Ik stopte, probeerde wat te stretchen maar dat was te pijnlijk. Er zat niks anders op dan de 2,5 reeds afgelegde kilometer terug naar huis te wandelen, nou ja manken. Een paar uur later zat ik al bij de huisarts, en die bevestigde mijn vrees: "dit heeft veel weg van een spierscheur". Ai Ai ai.
Gelukkig kwam er zaterdag een klein beetje licht in de duisternis. Uit de echografie bleek dat er geen spierscheur te zien was, het ging om een spierverrekking.

Op lange termijn is dat een veel minder erg verhaal: hiervan kan ik ten volle genezen zonder gevolgen. Maar het betekent op korte termijn dat ik mijn voorbereiding op Sardinië drastisch moet hertekenen. Ja, serieus drastisch.
Ik moet nog 1 week wachten om rustig te beginnen fietsen ("rustig fietsen is niet hetzelfde als fietstrainingen doen", gaf de sportarts nog mee vandaag). En nog 2 weken moet ik wachten alvorens ik mag proberen om rustig te proberen lopen. Geen intervals, geen tempo's, geen hellingen.... traag lopen, rustig fietsen.

Nee dus, in Sardinië zal ik niet top zijn. Mijn vormpeil zal achteruit gaan in plaats van vooruit. Ik moet het geweer noodgedwongen van schouder veranderen, en me richten op gezond starten in Sardinië, en met een nog aanvaardbare prestatie toch ook gezond finishen. Het is even moeilijk voor mij om me hier in te kunnen vinden. Het is niet mijn gewoonte om op deze manier naar een wedstrijd toe te leven. Maar nood breekt wet.

Een verrekking in aanloop naar Sardinië, en een geplande liesbreukoperatie direct na Sardinië: het is niet echt mijn najaar precies.
Maar het is wat het is. Misschien is het wel de voorbode van een wederopstanding in 2019. 💪💪💪


Mijn onderbroken trainingsweek:






1 opmerking:

  1. Dag Christophe,

    Ik zie dat je trainer road gebruikt.
    Ik ben zelf aan het rondkijken om een smart trainer te kopen om de wintermaanden door te komen, 2 kleine vraagjes voor jou: welke trainer gebruik je? en de belangrijkste vraag, ben je tevreden van trainer road? Je neemt niet zwift zoals alle anderen?

    Mvg
    Wouter

    BeantwoordenVerwijderen