dinsdag 24 september 2019

week 44: verstand gebruiken

Vorige week na 5 dagen wat op mijn wolk te zitten rusten na Gérardmer, ben ik met volle moed terug beginnen trainen. De laatste trainingsblok naar aanloop van het slotakkoord van dit seizoen: Ironman 70.3 Lanzarote.
Maar in het midden van week 44 was het vet plots toch van de soep, moet ik toegeven. Ik had op woensdag nog een goede duurloop van 18 km gelopen aan 4:33. Er was geen vuiltje aan de lucht. Maar 's avonds voelde ik al dat het vat leeg was. Donderdagochtend nog wat proberen zwemmen, maar 't was op. Een lange fietstraining laten schieten en dat was verstandig. Vrijdag opnieuw 2 mooie looptrainingen, en zaterdag .... geen sjieke toebak waard op de fiets.



Ik ben te lang bezig met deze sport om dit signaal te negeren. Ik ben duidelijk moe. Ik moet dus balanceren tussen goed trainen, maar ook voldoende rust nemen. Dat is niet evident omdat ik net in een zeer drukke werkperiode zit.
Ik los het nu op door om de 2 à 3 dagen een zeer rustige trainingsdag in te bouwen. Donderdag deed ik het kalm aan, zondag ook. Minder uren getraind dus dan voorzien, maar daar mag je je niet op blind staren.

Er is eigenlijk maar één doel meer, en dat is op 5 oktober in Lanzarote nog eens het onderste uit de kan proberen halen. Het is me duidelijk dat dat niet gaat lukken door deze laatste trainingsblok helemaal tot aan het gaatje te gaan. Dan gaat de trainingsblok imposanter zijn dan de wedstrijd.

Ik moet, en ja dat heb ik moeten leren door de jaren heen, rekenen op het vormpeil dat er is en de vele uren die er dit jaar al op de teller staan. Ik kan er nu geen weken van 15-16 uur meer uit puren, want dan blaas ik mezelf op. 
Maar ik mag anderzijds ook niet stilvallen. Ook dat is een gevaar. Dan zakt het vormpeil zienderogen. Ik voel het vooral aan het fietsen. Ik fiets eigenlijk doodgraag, maar nu voel ik dat de drang aan het wegvallen is. End of season blues. Mentaal is het niet altijd makkelijk om 11 maanden op een jaar de energie te vinden om te trainen. Maar, been there done that!

Ik weet ook dat ik in oktober ga genieten van het off season. En wat ik ook weet is dat ik tegen eind oktober weer goesting zal hebben om er in te vliegen. dat is nu al meer dan 15 jaar zo, en zal nu niet anders zijn..

Nog 7 dagen trainen en we zijn er voor dit seizoen. Ik heb geopteerd voor vier zwaardere trainingsdagen en drie lichtere, meer actieve recup binnen de trainingsblok dus. Ik heb het gevoel dat ik dat nog in mijn tank zitten heb.



We zien wel. Ik heb ongelooflijk veel zin in Lanza: 28 graden, 4 beaufort, maatje Boris ook in the race, en love of my life Iris als supporter mee. Fun fun fun!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten