zondag 1 september 2019

week 41: genoeg gezaaid

Na 41 weken vind ik dat er genoeg gezaaid is. Volgende week mag er voor een eerste keer geoogst worden in Gerardmer.

Laatste trainingsweek

De laatste échte trainingsweek voor mijn eerste wedstrijd van het seizoen, zag er zo uit:




Het was een deftige week. Ik heb één zwemtraining te weinig gedaan, maar wel voor het eerst sinds lang nog eens buiten gezwommen, in Vosselare put. Dat was zalig, het was een beetje thuiskomen in mijn wetsuit.

Ook van mijn lopen ben ik al bij al content: nog een lange tragere duurloop gelopen van 20 km. Twee dagen daarna nog eens een lange, die onderverdeeld was in twee loopjes (waar wel maar 3 uur tussen zat). In beide delen een pittige tempoblok gestoken. Op zaterdag dan nog eens 3 km gelopen direct na het fietsen, gewoon om die overgang nog eens te voelen.

In het fietsen ben ik op dit moment op mijn sterkst. Maar het is ook daar dat ik de zware vermoeidheid deze week het meest gevoeld heb. Elke fietstraining was eigenlijk 10 km korter dan ik voorzien had, omdat ik een beetje op mijn tandvlees zat. Ik voel het, ik heb zo'n vermoeidheid die aantoont dat ik echt stevig getraind heb. Zo moet dat voelen een dag of 6 voor de wedstrijd. Maar binnen 6 dagen moet ik wel veeeeel frisser zitten, dus nu is het dringend tijd om het gas dicht te draaien en goed uit te rusten.

Vooruitblik Gérardmer

Dat Gérardmer geen wedstrijd als alle andere is, dat weet ik maar al te goed. Het zal mijn 4e deelname zijn. Het fietsparcours is daar moordend zwaar met zijn 1900 hoogtemeters en ook het loopparcours is toch wel moeilijker te noemen met elk van de drie looprondes 2 hellingskes weg van de oevers van het meer.
Als je wil kunnen inschatten wat dat betekent, 1900 hoogtemeters op een fietsparcours van 90 km, dan moet je maar eens vergelijken met andere halve triatlons die als zwaar staan aangeschreven:

Geraardsbergen: 720 hoogtemeters
Lanzarote: 900 hoogtemeters
Luxemburg: 580 hoogtemeters

tja, daar lachen ze in Gérardmer toch eens mee hoor.

Kortom, je bent een stuk langer onderweg dan in een modale halve triatlon. Nog eens mijn gegevens van 2 jaar geleden er bij genomen. Toen eindigde ik na 5u48m20s (zowat een uur langer dan mijn halve triatlon record denk ik). En dat was een zeer goede uitslag.

IK zwom er toen 37m27s over. Dat zal nu een beetje trager zijn, vrees ik. Ik hoop op een tijd binnen de 40 minuten.

In het fietsen hoop ik wat tijd te kunnen inhalen t.o.v. 2017. Toen was het berekoud en waren er stortregens, waardoor we niet konden voluit gaan in de zalige afdalingen in de Vogezen. Ik deed er 3u18m32s over. Ik hoop daar dus wat tijd te kunnen goedmaken.

En dan hopen dat er nog wat overblijft in de tank voor het lopen. In 2017 was ik top in het lopen. Maar Gérardmer is onverbiddellijk. De eerste 7 km werkte ik heel snel af aan een tempo van 4:13, de tweede ronde was nog steeds aan een zeer mooie 4:29, in de laatste ronde zakte ik weg naar 12 km/u en was het krasselen aan tempo 5:02. Een looptijd van 1u39m14s was het resultaat. Geen idee wat dat nu gaat geven, maar één ding heb ik mezelf toch ingeprent: ik moet een andere strategie gebruiken gezien de mindere loopvoorbereiding. Ik denk misschien direct tempo 4:30 op te zoeken in de hoop dat ik dat 2 rondes kan volhouden. En dan hopen dat de slijtageslag een beetje meevalt.

Leuk extra'tje deze keer is dat er nog 3 Mr T'ers aan de start staan: Tom, Olivier en Thomas. Alledrie veel betere zwemmers dan mij, dus het wordt sowieso een inhaalrace. Ik hoop ik er daarna toch op zijn minst enen bij de lurven te kunnen pakken, maar het zijn alle 3 sterke beren. Dat wordt dus moeilijk.

Alleszins, ik heb er veel zin en ga ten volle genieten van mijn eerste race van 2019. Eindelijk!

Voorlopig is het nog onduidelijk of en hoe de wedstrijd in Gerardmer te volgen zal zijn. Als er duidelijkheid komt in de loop van volgende week laat ik het hier weten.


2020

Ondertussen ben ik ook bezig met seizoen 2020 natuurlijk. En ik heb nog eens mijn stoute schoenen aangetrokken. Ik heb een aanvraag ingediend bij de bond om België te mogen vertegenwoordigen op het EK duatlon in Alsdorf (Duitsland) en op het WK duatlon in Zofingen (Zwitserland). De plaatsen zijn beperkt, dus ik ben benieuwd wat het antwoord zal zijn. "Een nee heb je, een ja kan je krijgen, dacht ik zo." Ik hou jullie op de hoogte.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten