dinsdag 7 april 2015

loopkwaliteit en fietsdepressie


Het is vandaag dinsdag en ik moet nog iets schrijven over mijn vorige trainingsweek. Wel, dat voelt zeer raar aan: ik zit hier uit te puffen van een zeer zware, maar tegelijkertijd zeer goeie fietstraining van 100 km, terwijl ik eigenlijk iets moet schrijven over mijn ondermaats fietsen van vorige week.

Ik heb vorige week welgeteld 60 km gefietst. Yep, 60 luttele kilometers. Shame on me! De eerste 30 waren nog stevig : een rit op de rollen met INT blokjes van 10 min - 8 min - 6 min - 4 min en jawel (de betere raadseloplossers onder jullie hadden hem al) 2 min.
Maar wat ik er zaterdag van bakte, was werkelijk ontgoochelend. Ik vertrok voor een rit van ongeveer 100 à 120 km, maar na 14 km keerde ik mijn karre, en reed onverrichterzake terug naar huis. 'T Was alweer echt koud, er stond een kille noord-oostendwind, en ik kreeg een motivatiedip van jewelste. Jawel, ik was de winter kotsbeu. "Kust mijn ******" vloekte ik, en ik ging thuis nog wat gaan vechten tegen een boomwortel die er uit moest.

Soit, 't was niet alleen slecht vorige week hoor, ik heb goed gelopen en er zat zeer veel kwaliteit in. Even op een rijtje:
  • dinsdag een loop van 13,5 km met daarin 3 kilometers aan LT (tempo's 4:08 - 4:19) en 4 kilometer in de intensieve zone (tempo's 3:50 - 4:07)
  • donderdag na het fietsen op de rollen direct 4 km gelopen aan 15 km/u (tempo 4:01)
  • vrijdag nog eens 14,5 km met daarin 5 snelle stukken van 700 meter (tempo 's 3:55; 3:42; 3:47; 3:47; 3:41)
  • zondag een nuchtere negatieve ochtendloop met daarin de laatste 4 kilometer aan LT en INT (tempo's 4:05; 4:16; 4:04; 4:06)
Zowat 18 à 19 kwaliteitkilometers op een totaal van 40 kilometer. Da's stevig gelopen.


Soit, volgende week zondag Europees Kampioenschap Duatlon in Horst a/d Maas (NL). Wat betreft het lopen heb ik mijn werk gedaan, denk ik. Ik ga nog wel wat lopen volgende week, maar toch vooral rustig extensief. Bij het fietsen heb ik nog tuning-werk dus. Maar zoals helemaal in het begin van deze post vermeldde, daar heb ik vandaag stevig aan gewerkt. Ook donderdag rij ik nog een langere rit maar daar zal ik niet te zot doen, gewoon kilometers malen.
Zoals jullie merken, ik ga niet al te lang taperen voor de wedstrijd volgende week. 2 dagen rust moet volstaan, denk ik.
IK ben wel zeker dat ik daar verschrikkelijk ga afzien. Die duatleten, dat zijn echt beesten. Ik moet dus nog eens goed nadenken over mijn wedstrijdstrategie, want als ik uit mijn sloffen ga schieten zoals op kortere duatlons (vorig seizoen in Destelbergen en dit seizoen in Melle), dan ga ik crashen, vrees ik.
Ik post zeker nog een update vrijdag of zaterdag (voor de wedstrijd).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten