maandag 27 april 2015

trainen als duatleet


Ik heb deze week goed getraind als duatleet. Waarmee ik onmiddellijk ook toegegeven heb dat ik niet gezwommen heb. Tja...'t zijn precies altijd de zwemtrainingen die ik skip. Da's zeker een gevolg van het feit dat ik nu eerst duatlons als wedstrijd heb gepland. Maar ... nog 7 weken scheiden me van La Roche 111, en als ik zo verder doe, zal zelfs die 1 km zwemmen lastig en uiterst traag verlopen. Vanaf nu wil ik dus elke week minstens 2 keer zwemmen, en dat moet samen minstens goed zijn voor 5 km zwemmen.

Maar als het op lopen en fietsen aankomt, heb ik dus wel veel werk verzet.






Maandag was nog gewoon een core stability dag, maar dan begon ik aan een reeksje:

Dinsdag bijna 90 kilometer gereden met redelijk wat klimwerk in de Vlaamse Ardennen (vooral iets langere lopers zoals Makkegem en de achterkant van de Koppenberg). Een stevige moyenne van 31,4 km/u is schoon om terug te keren uit de Vlaamse Ardennen, maar ik had geen tijd om daar bij te blijven stilstaan, want thuis stonden mijn loopschoenen klaar: 4 km tussen de 15 en 16,5 km/u en dan 3 km uitlopen. Heavy stuff.

Op woensdag 56,5 km gereden aan 31,5 km/u. Alles extensief maar het tempo was nog steeds goed.

Vanaf donderdag kwamen er drie rare dagen aan. Telkens had ik heel pijnlijke benen vanaf het begin van de training en dat ging niet weg. Nooit echt een heel fris gevoel dus, maar.... de tempo's die ik reed en liep waren zeer sterk (een beetje door de pijn heen bijten dus).

Donderdag 10 km gelopen met 5 keer een 800meter sprint rond de 17 km/u.
Vrijdag met diezelfde pijnlijke benen 105 km gereden - gemiddelde 32,7 km/u.
Zaterdag een lange loop van 19 km met daarin 2 stukken van 5km tussen 14 en 15 km/u

Tja.... over de prestaties dus absoluut geen klagen, maar 't gevoel in de benen bleef dus pijnlijk. Daar heb ik zondag toch wel eens goed over nagedacht. Ik zit 2 weken voor een wedstrijd, dus normaal gezien zou ik nu nog 10 dagen stevig doortrainen, maar ik vrees een beetje dat ik dan de vermoeidheid in mijn benen gewoon opstapel en uiteindelijk niet fris aan de start kom in LUxemburg. Een alternatief plan bedacht dus: 3 rustige dagen ingelast midden in een trainingsblok - zondag niks, maandag en dinsdag ... jawel...zwemmen. En daarna kan ik terug de benen beginnen trainen. Volgend weekend heb ik sowieso veel fietskilometers voorzien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten