zondag 2 september 2012

De ene dag is de andere niet

Dit weekend eens pech gehad en eens geluk gehad. Fair enough!

Na hier 24u met een horde startende pubers onder mijn dak gezeten te hebben, was ik redelijk moe, maar ik vond toch nog de energie om mijn 50 km fietstraining aan te vatten. Het zou echter anders uitdraaien

ZATERDAG 17u15 BIKE 0u44m15s; 19,45 km; 26,4 km; gem HSL 104; max HSL 126

En toen, ergens tussen Gavere en Zingem liep mijn achterband plat. Geen erg, rustig mijn materiaal uithalen en reservebandje steken, maar ..... dat bleek ook een gaatje te vertonen. Dom!

Uiteindelijk de bezemwagen (lees : die van ons) moeten bellen. Schaamtelijk!

ZONDAG 14u30 SWIM 0u54m02s; 2500m

Nog een keer richting Wachtebeke gereden omdat ik vorige zondag gemerkt heb dat Rozenbroeken op zondagnamiddag niet echt een aanrader is. Aangekomen in Wachtebeke zag ik echter dat de muur opgetrokken was, en dat dus het 50 meter-bad verdeeld was in twee 25-meter baden. Da's jammer want ik zwem echt veel liever in een 50 meter bad. En net op het moment dat ik me naar zo'n 25 meter baan begaf, zag ik mensen met een zwembroek buiten lopen. Allright! Het 50-meter buitenbad was open, en om het verhaaltje compleet te maken : het zonnetje scheen en ik heb een uur helemaal alleen in een baan gelegen - ideaal!

Het was mijn eerste endurance training - iets langere stukken zwemmen (al is dat in het begin van het seizoen toch maar 500 meter hoor), iets trager dan mijn CSS-snelheid en met een iets langere rusttijd ertussen.

Dit was het plan :


Distance
Work out
Aids
Recup
Repeats
MAIN SET 5 * 500
500
CSS + 6 sec = 2m16/100m

1 min after
1
500
Easy long smooth stroke
Fins
1 min after
1
500
CSS + 4 sec = 2m14/100m

1 min after
1
500
Easy focus on breathing low + timing
Pull buoy
1 min after
1
500
CSS + 2sec = 2m12/100m

1 min after
1

Voor de 1e, 3e en laatste 500 was er dus een richttempo. De andere 2 waren rustige stukken. Maar de juiste snelheid vinden in het water, is niet echt een sinecure. Uiteindelijk werden dit de effectief gezwommen tempo's :

#1 : 10:55 (tempo 2:11)
#2 : with fins / focus long smooth 10:07
#3 : 10:58 (tempo 2:12)
#4 : with pull buoy / focus breathing 11:03
#5 : 10:55 (tempo 2:11)

Op zich mooi gezwommen, vind ik. Die eerste had wel wat trager gemoeten (5sec / 100m trager is redelijk veel). Maar opvallend is dat ik geen verval heb. IK zwom mijn laatste 500m even snel als mijn eerste. Maar die vijfde voelde wel aan als redelijk pittig, terwijl de eerste echt aanvoelde als opwarmen.
Heel tevreden over mijn training vandaag.
En opvallend : na de eerste 2 weken heb ik al 12,7 zwemkilometers in de armen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten