woensdag 25 september 2013

tandje bij


De laatste 2 dagen heb ik trainingen gedaan die je gerust kan archiveren in de lade 'tandje bij'

DINSDAG

Na een 15 minuten opwarming op de ergo-fiets, stond Bart lichtjes grijnzend klaar met mijn nieuw power & core stability programma in zijn handen. Een goed uur later wist ik perfect waarom. Bart vindt dat ik na de vorige jaren geïntroduceerd te zijn in power & core stability nu klaar ben voor een stapje verder in beide disciplines. En dat zal ik geweten hebben.

Veel nieuwe trainingen. De power training is echt gevoelig zwaarder, en de core stability oefeningen zijn gevoelig ingewikkelder. Als dit lukt, zou ik niet alleen aan kracht moeten winnen, maar die kracht door een nog sterkere core stability nog meer moeten kunnen omzetten in snelheid, zowel in het water, op de fiets als al lopend. Mooie vooruitzichten, maar daarvoor moet wel nog veel werk verzet worden.
In de core stability oefeningen wordt nu ook veel aandacht besteed aan controle over het lichaam bij ingewikkelde oefeningen : bijvoorbeeld de plank-oefening (buik, rug, bil en beenspieren die het lichaam stabiliseren) combineren met een triceps oefening met gewichtjes. Core stability moet een automatisme worden, want eens je met die gewichtjes bezig bent, verlies je je focus op je core. Net zoals je bij het fietsen ook met de weg en de benen bezig bent, en niet met de houding van je romp. Dat laatste moet nog meer een automatisme worden. Ik heb vooral de indruk dat ik hierdoor veel kans maak op progressie in het zwemmen, want daar heb ik echt last van een moeizame lichaamsbeheersing.

BIKE 0:15:00 + POWER & CORE STABILITY 1:00:00

WOENSDAG

Auw! Aouch! Uh!
Vooral de borstspieren en de spieren tussen de schouderbladen voelden aan als staalkabels vandaag. Verdoeme, er zijn veel bewegingen waarbij je die spieren gebruikt.
Soit, gelukkig een looptraining op 't programma vandaag. Maar ook hier werk aan de winkel. 't WAs een duurloop met wat tempowerk. In tegenstelling tot zaterdag nu wel logische hartslagen, dus ik heb mijn plan kunnen uitvoeren.

RUN 0:57:07; 12,4 km; 13,1 km/u; gem HSL 136; max HSL 168

3 km LEXT
3 km EXT
1 km LT (4:22)
1 km EXT
1 km INT (4:00)
1 km EXT
1 km INT (3:56)
1,5 km cooling down


Voila, nu heb ik ook stijve beenspieren, waardoor ik die borst en schouder wat minder voel. : )

Morgen heb ik redelijk wat training gepland, maar 't zal wel op 't gemakske zijn hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten