zondag 7 april 2013

goeie benen


10u45 BIKE 3:47:27; 111,1 km; 29,3 km/u; gem hSL 115; max HSL 144

Vandaag een extensieve solorit gereden via Maldegem - Damme - Beernem. Ik was zeer rustig gestart maar had uiteindelijk toch sterke benen. Quasi volledige rit in de extensieve zone gereden, heb mezelf verplicht om alles op het klein blad te rijden, en er geen snelheidsrace van te maken. Maar er zat veel kracht in de benen vandaag en ik kwam dus toch dicht bij de 30 km/u terecht.

Dit was ook het einde van een 16-dagen-trainingsblok. Ik word sterker, dat voel ik maar al te goed. Eigenlijk heb ik de laatste weken in alle drie de disciplines de vruchten kunnen plukken van mijn wintertrainingen.

  • In het zwemmen heb ik plots een sprong vooruit genomen. Opvallend snellere basissnelheid.
  • In het fietsen ben ik enorm geëvolueerd. Ik heb veeeeeel meer kracht in de benen, en verteer nu vlot ritten boven de 100 km. De laatste 12 dagen heb ik er zo 3 achter de kiezen (en het waren stuk voor stuk soloritten!)
  • In het lopen ben ik er nu zeker van dat mijn trainingszones opgeschoven zijn. dat meot wel nog bevestigd worden door een lactaattest deze maand.

Maar mijn bijna 44-jarige lichaam is natuurlijk ook kwetsbaar (vooral bij het lopen moet ik opletten), en dat heeft de stijve kuit nu en dan weer bewezen de laatste 2 weken. Opletten dus, en proberen om harde training evenwichtig te combineren met verstandig en actief recupereren.

Dat recupereren, dat kunnen de beentjes de volgende 5 dagen doen. Ik leg efkes de focus op zwemmen in deze recuperatie-vijfdaagse, en doe enkel korte rustige loop- en fietstrainingen.
Vanaf zaterdag leg ik er dan weer de riem op, waarschijnlijk startend met de Peter Van Peteghem Classic.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten