dinsdag 9 april 2013

swimming boost


Twee zwemdagen achter de rug met elke dag een beetje groot onderhoud aan den body

MAANDAG

8u30 SWIM 0:52:36; 2600m

De eerste dag voelde ik me niet echt goed in het water. Ik vond mijn watergevoel niet, en lag als een mechanieker hier en daar wat bij te draaien of los te wrikken, maar die goede ligging in het water, nee die heb ik nooit benaderd.

500 IN (tempo 2:05)
300 (50 kick on side - 50 swim) fins
300 (50 6/1/6 - 50 swim) fins
300 (tempo 2:00)
300 pb + paddles
300 (tempo 2:05)
200 pb + paddles
200 (tempo 2:01)
200 easy out pull buoy (tempo 1:59)

Maar al bij al nog redelijk goeie tempo's moet ik zeggen.
't Zal dus eerder een gevoel geweest zijn.

21u CORE STABILITY TRAINING 0:35:00

Altijd een zware opgave om deze oefeningen niet te verwaarlozen.

Ik ben bovendien de laatste weken aan het eten als een monster. Ik heb verschrikkelijk veel honger (dat zal wel met de trainingen te maken hebben) maar ook veel te veel goesting. Een kilootje bij dus. Dat moet er snel weer af.

DINSDAG

8u30 SWIM 1:00:44; 3000m 

Opnieuw met een nuchtere maag het zwembad in. Deze keer voor een Endurance training, en voor de eerste keer 3000 meter. Geen zwemvliezen mee, geen paddles, geen pull buoy. Gewoon een man, het water (en een zwembroek natuurlijk) : simple comme bonjour.

Et vraiment, c'était un bon jour. Vanaf de eerste lengte had ik het gevoel dat ik gisteren ontbeerde. Zalig glijden door het water.

Op het schema stonden stukken training aan 2 verschillende tempo's :

A = CSS + 5" = 2:01 + 30 sec rust
B = CSS + 10" = 2:06 (geen rust tenzij je sneller zwemt)



Dat waren de richttempo's. Bij tempo B mocht ik dus sneller zwemmen, het waren enkel de gewonnen secondes die ik mezelf als rust mocht voorschrijven alvorens de volgende zwemmeters aan te vatten.
Maar sneller zwemmen heeft ook zijn gevaren natuurlijk. De vraag is immers (Endurance training!!!) of ik ook in de laatste blok, die van 500m, me nog aan het vastgelegde tempo zou kunnen houden.


Ok, genoeg gepalaverd: hieronder de training met tussen haakjes de werkelijk gezwommen tempo's.


2 * 200 A (1:56; 2:02)
2 * 300 B (2:02; 2:01)
4 * 100 A (1:58; 1:57; 1:59; 2:01)
2 * 400 B (2:03; 2:01)
6 * 50 A (1:53; 1:51; 1:55; 1:54; 1:55; 1:54)
1 * 500 B (2:05)


Eén woord om dit samen te vatten : YESSSS!

15u30 Bezoek aan de ostheopaat 0:45:00

In de namiddag heb ik mezelf getrakteerd op drie kwartier ostheopathie. Alles dat vastzat, is nog eens goed los gezet. Wat betreft die dag pijn aan de achillespees vorige week, het verhaal doet mijn ostheopaat blijkbaar enorm denken aan een acute achillspeesontsteking (één die plots opsteekt en mits de juiste behandeling ook vrij snel weer weg is). De juiste behandeling? wel, onmiddellijk ijs opleggen (is het enige wat ik niet gedaan heb - volgende keer doe ik het zeker), in beweging mee blijven (check! zwemmen en fietsen), ondanks de grote pijn toch de dagelijkse oefeningen voor de pees blijven uitvoeren (check!).





2 opmerkingen:

  1. zelfs Paula Newby-Frazer verklaarde eens : ik train als een gek dus ... mag ik ook ALLES eten als een gek !
    gO hARD _ NORBERT

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha ... die moet ik onthouden! Is bovendien multi-inzetbaar :

    Ik train als een gek dus mag ik ook ...... als een gek (in te vullen naar keuze) : )

    BeantwoordenVerwijderen