maandag 27 augustus 2012

999


Toen ik vandaag tussen het werk door het zwembad instapte besefte ik dat dit mijn 2e zwemtraining binnen de 24 uur zou worden, en toen ik er uitstapte, schoot het me te binnen dat het al de 4e zwemtraining op 8 dagen was. Cool!

Vandaag alweer een technische training. Waar ben ik eigenlijk mee bezig in het zwembad? Wel, één van de grootste binnengeslopen fouten in mijn zwemstijl is de "cross entry". Ik steek mijn arm niet kaarsrecht voor mij in het water, maar wat schuin. Dat veroorzaakt vele problemen verder in de slag en zorgt er ook voor dat ik niet mooi uitgelijnd door het water klief. Je kan dat hier zien in een filmpje van op reis in Italiê.


Het klassieke advies van trainers : overdrijf wat in het wijder insteken van de arm. Maar da's eigenlijk een fout advies, want je pakt het symptoom aan en niet de oorzaak. Bovendien creëer je hiermee nieuwe fouten, zoals te weinig rollen.
Dat is één van de fantastische eigenschappen aan het Swimsmooth boek, vind ik persoonlijk : geen symptoombestrijding maar de oorzaak aanpakken. En de oorzaak zit hem in mijn 'posture', in mijn lichaamshouding.
Een klein beetje uitleg: stel je eens gewoon recht, en doe de zwembeweging. Veel kans dat je merkt dat je zelfs op het droge geconfronteerd wordt met hetzelfde probleem als mij: je hebt de neiging schuin in te steken. Dat komt omdat deze beweging geïnitieerd wordt door 2 spiergroepen : de spieren die je borst en armen verbinden (en die zijn relatief kort), en de schouderspieren. Als je je schouderspieren lang houdt, dan is het logisch dat deze zwembeweging je armen schuin voorlangs je lichaam brengt. Maar als je tijdens deze beweging je borst lichtjes naar voor houdt, je schouders achteruit en je schouderbladen dichter tegen elkaar (wat staan jullie daar nu toch allemaal stoer te wezen : ) ), dan merk je onmiddellijk dat in deze houding de zwembeweging je armen kaarsrecht voor je uit duwt, de schouderspieren zijn immers op dit moment ook kort.
En daar, daar ben ik nu al een paar trainingen aan aan het werken, aan mijn 'posture', aan mijn houding in het water. In het boek noemen ze het ook : swim proud. Zwem trots! We doen ons best.

11u30 SWIM 0u42m55s; 2000m

Technische training



Distance
Work out
Aids
Recup
Repeats
WARM UP
300
In (breathing low)

30 sec after
1
200
Up : kick on side / Down : swim
Fins
20 sec after
1
100
Smooth swim



BUILD
200
50m (25 faster - 25 easy)

15 sec during
4
MAIN SET
200
Up : kick on side / Down : swim
Fins
20 sec after
1
200
Torpedo kick + swim
Fins
20 sec after
1
200
Up : kick on side / Down : swim
Fins
20 sec after
1
200
Swim proud


1
COOLING DOWN
200
easy


1
200
easy
pull buoy

1


















Oh ja, en die 999 uit de titel van deze blog post? Wel, volgens mijn vaste trainingspartner, de Garmin 910 XT, heb ik in deze training welgeteld 999 strokes gedaan, 999 zwemslagen dus. Had ik dat op dat moment geweten, had ik er gerust nog eentje bijgedaan. : )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten