woensdag 22 augustus 2012

Eerste zwemtraining


De eerste zwemtraining van het seizoen is volbracht. Het was onmiddellijk een technische training. Wat ik wel merk, is dat ik na het grondig lezen van het fantastische boek van Swimsmooth veel meer dan vroeger door heb hoe die vrije slag in elkaar zit, en wat mijn fouten zijn en hoe ik ze zou kunnen voorkomen.


Het lijkt wel alsof ik al zwemmend door dat boek aan het bladeren was, waardoor er eigenlijk te veel door mijn hoofd schoot. Ik moet me de volgende trainingen wat meer focussen enkel op datgene waar ik op dat moment aan het werken ben.

9u50 SWIM 0:43:42 (effectieve zwemtijd) 2000m

Het eerste waar ik aan wil werken in de eerste 2 maanden is aan mijn lichaamshouding en aan mijn ligging in het water (posture and alignment). Omdat die 2 zaken enorm belangrijk zijn en eigenlijk goed moeten zijn alvorens ik aan mijn andere werkpunten kan werken (bvb. de catch beweging). En daarvoor had ik, alweer geïnspireerd door swimsmooth volgende set in elkaar gestoken:


Distance
Work out
Aids
Recup
Repeats
WARM UP
300
In (breathing low)

30 sec after
1
200
Up : kick on side / Down : swim
fins
20 sec after
1
100
Smooth swim



BUILD
200
50m (25 faster - 25 easy)

15 sec during
4
MAIN SET
200
Up : kick on side / Down : swim
fins
20 sec after
1
200
Up : broken Arrow / Down : swim
fins
20 sec after
1
200
Up : kick on side / Down : swim
fins
20 sec after
1
200
Swim


1
COOLING DOWN
200
easy


1
100
easy
pull buoy

1
100
easy
fins

1

Wat al die oefeningen inhouden en waarvoor ze dienen, dat leg ik in volgende blog posts wel uit. Maar de logica achter het schema is als volgt :
  • eerste kolom: de afstand, 
  • tweede kolom: beschrijving van wat ik moet doen 
  • derde kolom: welke hulpstukken ik eventueel nodig heb (bvb. fins = zwemvliezen)
  • vierde kolom: recuperatietijd na de workout alvorens te starten aan de volgende workout (after) of tussen de verschillende herhalingen van de work out (during)
  • vijfde kolom : het aantal keer dat ik de work out beschreven in kolom 2 moet herhalen
Voor mij is het uitwerken van dat soort schema's echt wel deel van het plezier triatleet te zijn. Medelijden is dus niet nodig. : )




Geen opmerkingen:

Een reactie posten