maandag 20 augustus 2012

Eerste maand


Voila, de kop is eraf!

Wat staat er eigenlijk in de eerste trainingsmaand allemaal op het programma : zwemmen, fietsen, lopen, krachttraining, stabilisatie-oefeningen ... net zoals de volgende 12 maanden, maar dan wel voorlopig in kleine porties en relatief traag en easy. Bedoeling is om in de eerste maand de basis te leggen, het lichaam terug te laten wennen aan dagelijkse trainingen, en goed op te letten dat we niet terug in de blessureval trappen. Vooral bij het lopen wordt het extreem traag opbouwen, zelfs frustrerend traag en kort. De achillespees is en blijft gevoelig voorlopig, niks forceren dus. Ik ga bovendien donderdag nog eens bij de osteopaat, en hoop daar groen licht te krijgen voor rustige looptrainingen.

Maar naast terug wennen aan een dagelijkse portie sport, is er nog veel meer te doen deze eerste weken. Ook het leven naast de sport moet opnieuw aangepast worden aan het regime van een atleet :
  • Voeding : minder vet, minder snoeperijen,...... beter opletten wat we in onze energietank gooien dus
  • Dranken : meer drinken, maar vooral meer water en (veel) minder frisdrank en alcohol
  • Rust : een veel vergeten aspect bij amateur-atleten. Voldoende rusten en slapen.
Allemaal aspecten waarin vandaag een knop wordt omgedraaid.

Deze eerste trainingsdag bestond uit een bezoekje aan het bewegingscentrum Fitality. Bart heeft een reeks oefeningen geselecteerd voor de eerste maand, waarin het opnieuw de bedoeling is om de spieren en pezen trainingsklaar te maken. Armspier-, schouderspier- en beenspieroefeningen op het eerste zicht, maar al die oefeningen zijn tegelijkertijd ook oefeningen voor rug- en buikspieren. Verder heeft hij me ook 4 rompstabilisatie-oefeningen op het programma gezet. Twee ervan kende ik en waren piece of cake, maar de 2 andere waren niet van de poes. Zeker toen ik squads moest uitvoeren op de balanstrainer (zie foto) bleek ik toch redelijk de mist in te gaan. De spieren naast en over mijn knieën inzetten als stabilsatoren, het lijkt niet echt een natuurlijk talent van mij te zijn.
Niet belangrijk denken jullie dan? Wel, Bart wist me toch van het tegengestelde te overtuigen :
  • Als die knieën niet stabiliseren, dan moeten de enkels, de kuiten of..... het opvangen. Blessuregevoelig?
  • Als die knieën wel zouden stabiliseren kan op de fiets alle kracht ontwikkeld door de bovenbeen- of onderbeenspieren omgezet worden in kracht om vooruit te geraken, kortom dan zou ik hogere wattages kunnen trappen op de fiets 


De trainingen van vandaag :

10u BIKE (ergotrainer) 0:28:00;12,8 km; 27,4 km/u

Rustig klein verzetje ronddraaien, continu boven de 90 omwentelingen per minuut, als opwarming

10u30 POWER and CORE STABILITY TRAINING 0:55:00


Geen opmerkingen:

Een reactie posten