woensdag 29 augustus 2012

Creatief met tijd


Jullie gaan me niet horen klagen, ik heb een job waarin ik veel van mijn tijd zelf kan indelen (docent volwassenenonderwijs). Of ik een les voorbereid heb overdag, 's avonds, of 's nachts, geen haan die er naar kraait. Ik heb dus redelijk wat tijd om te trainen. Dat klopt.
Maar ook ik moet mijn tijd goed indelen. Ook ik heb weken waarin ik aan 50 werkuren of meer kom. Ik heb een gezin, waarin ik er op sta om zeker 50% van het huishouden voor mijn rekening te nemen. Ik neem bewust veel tijd voor mijn lovenswaardige poging om een toegewijd echtgenoot en vader te zijn, en ik heb ook nog de ontembare neiging om dingen te organiseren (meestal voor vrienden en kennissen), en ... ik kan heel slecht 'nee' zeggen als er mij een interessante vraag gesteld wordt (dus, nu weten jullie ook wat er aan de hand was, als ik eens 'nee' zei : )  ).
Kortom ook ik kom regelmatig tot de vaststelling dat dagen van 24 uur en weken van 7 dagen belachelijk onvoldoende zijn om dit boeiende leven in te leven. Maar al doende leert een mens dus fantastische kleine trucjes, die zeer veel tijdswinst opleveren. Zoals bijvoorbeeld, zo simpel als pompwater, je trainingskilometers gebruiken om verplaatsingen te doen, die je sowieso moet doen : woon-werk bij uitstek. Ik woon op ongeveer een kleine 10 km van mijn werk. Ik zou daar natuurlijk met de auto naar toe kunnen rijden, en dan 's avonds thuiskomen, in mijn koerskleren springen en nog snel die fietstraining afwerken. Maar ik kan toch evengoed die verplaatsing met de koersfiets doen? En wie zegt er mij dat ik verplicht ben om de kortste weg te nemen naar mijn werk en terug?

BIKE 1u26m25s; 38,2 km; 26,5 km/u; gem HSL 110; max HSL 139

En zo hebben ik zorgen voor mijn kindjes, vaatwas vullen en legen, koken, opruimen, administratie, vergadering op het werk, een fietstraining en ... vanavond nog een korte drink met wat maten kunnen combineren zonder me echt te moeten opjagen.

I love it when a plan comes together!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten