zaterdag 15 juni 2013

Zurich in my mind


VRIJDAG.....
Nu kan ik er niet meer omheen. Tijdens de trainingen zit Zurich continu in mijn hoofd.

Bij het zwemmen in Nieuwdonk heb ik een 1900 meter aan één stuk gezwommen (een halve wedstrijdsimulatie dus) Het grote verschil was wel dat ik helemaal alleen in het water lag (vissen niet meegerekend). Eén keer rond de Nieuwdonk.

10u45 SWIM 1920m; 0:37:35

Niet onaardig dat tempo. Ik lag direct goed in het water en heb mooi gelijkmatig kunnen zwemmen. Geen vermoeidheid naar het einde toe. Nu moet ik toch dringend de afstanden opdrijven.

16u15 RUN 1:05:39; 14,45 km; 13,2 km/u (tempo 4:33); gem HSL 132; max HSL 143

Hier stond op programma dat ik 2 keer 4 km aan race tempo moest lopen. Maar ..... het race tempo bepalen voor de Ironman marathon, da's verschrikkelijk moeilijk. het gaat om het tempo waaraan je het loopgedeelte wil starten (en je wil dat tempo toch liefst zo lang mogelijk aanhouden - laat ons zeggen : liefst minstens de eerste helft van de marathon.)

Nu mijn lactaattest afgelopen is, stelt zich de vraag of ik conservatief ga lopen (tempo 4:40 of zo - kwestie van te proberen zo lang mogelijk een zelfde tempo te kunnen aanhouden) of agressief ga lopen (ik zou zowat tot 4:20 kunnen gaan - met het risico veel te snel stil te vallen). Maar met een agressieve start bestaat ook de kans dat je de pijn kan verbijten, en dan loop je potentieel een heel sterke marathon.
Geen gemakkelijke keuze. Het gaat om een marathon na 3,8 km zwemmen en 180 km fietsen. Waarheden over tempo's bestaan er niet voor zoiets. Ik heb vandaag mijn race tempo's tussen 4:20 en 4:30 gelopen. Dat ging vlot, maar ik had natuurlijk frisse benen. 4:20 lijkt me iets te veel risico. Mijn eerste gedacht is om ergens het midden op te zoeken : niet te conservatief en niet te agressief : 4:30.
Ik ga daar nog wat mee experimenteren, ook op mijn lange lopen. IK heb nog tijd om te beslissen.

Vandaag als volgt gelopen :

2 km Laag EXT
4 km tussen 4:19 en 4:32
2 km Laag EXT
4 km tussen 4:22 en 4:30
2,5 km Laag EXT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten