dinsdag 18 december 2012

quality time


ZONDAG

Gisteren zondag heb ik op een nuchtere maag (weliswaar na eens goed uitgeslapen te hebben) een mooie duurloop gedaan. De lactaattest van dinsdag had me onder andere geleerd dat ik vooral in mijn basiskilometers (het gros van de traiinngskilometers in deze fase van het seizoen) de laatste tijd iets te snel begon te lopen. Mijn LT-snelheid is een tempo van 4:42 per km (12,8 km/u). En ik zat toch al geregeld een ganse loop aan die snelheden en regelmatig erboven.Op zondag heb ik voor het eerst geprobeerd om hier wat rekening mee te houden. Niet eenvoudig.
Ik heb al mijn kilometers hoog-extensief gelopen (tussen 5:00 en 4:45), twee keer een kilometer @ LT-tempo en één keer 500m aan OBLA-tempo (einde intensieve zone - rond de overslag = tempo 4:09 of 14,5 km/u).
Een mooie training die eindigde in het centrum van Gent aan een rijkelijk gevulde bruch-tafel.

9u40 RUN 0:48:46; 10,23 km; tempo 4:46; HSL gegevens ontbreken - foutje

De zwemtraining in de namiddag heb ik moeten laten schieten. Ik heb de laatste weken regelmatig lichte pijn net naast of onder mijn rechterschouderblad. Niet erg, maar soms wel wat vervelend. Het heeft duidelijk iets te maken met mijn houding achter de computer, maar de krachttraining van zaterdag had er blijkbaar geen goed aan gedaan. Deze nacht en gedurende gans de voormiddag en middag had ik dan ook veel pijn, en zwemmen leek me in deze omstandigheden te gevaarlijk. Eventjes laten rusten.

MAANDAG

20u15 BIKE (rollen) 1:00:00; gem HSL 116; max HSL 163; gem cadans 90 rpm; max cadans 125 rpm

's Avonds thuis de rollen uitgehaald en een quality time - uurtje op de fiets doorgebracht.

Dit was de training (maar ik heb gemerkt dat ik mijn rollen best eens opnieuw zal calibreren, want de wattages lagen volgens mij gevoelig hoger dan het computertje aangaf):

10 min easy spinning
2 * 5 min (1 min left leg - 1 min right leg - 1 min hoge cadans - 2 min recup)
2 * 10 min (3 min 180 WATT - 3 min 190 WATT - 2 min 200 WATT - 1 min 210 WATT - 1 min 240 WATT)
5 min easy spinning
1 * 5 min (1 min left leg - 1 min right leg - 1 min hoge cadans - 2 min recup)
10 min easy spinning

Ik heb een hoge cadans aangeohuden gedurende de ganse training (enkel de eerste 10 minuten wat gelanterfant). En die trainingen met één been waren echt heel lastig, vooral de laatste herhaling was verschrikkelijk. Ook met één been heb ik de cadans boven de 90 gehouden.

Dit is zo'n soort training waarbij je opnieuw beseft dat 1 uur op de rollen soms kan vergeleken worden met 2 uur op de weg. Je laat je geen enkel moment uitbollen, zit nooit in de remmen voor het verkeer of een bocht, hebt nooit een bergaf, en staat nooit te verpozen aan een rood licht. Het is één uur aan een stuk de pedalen ronddraaien. Echt een goeie training, en ik kan jullie verzekeren dat ik het voel in mijn benen. : p



Geen opmerkingen:

Een reactie posten