zondag 9 februari 2014

zekere voor het onzekere


Ik weet niet of het nodig was, maar ik heb mijn fietstraining buiten vervangen door 2 fietstrainingen binnen. Ze gaven 5 à 6 beaufort, en dat zijn windsnelheden waarbij ik toch niet op de fiets kruip.

Ik heb me dan maar ingeschreven voor een spinningles in de voormiddag, en 's namiddags heb ik nog een recuptraining gedaan op de rollen.

10u15 POWER & CORE STABILITY TRAINING 0:10:00

10u30 BIKE (spinning) 1:00:00; gem HSL 126; max HSL 154
Met toch 40 minuten in de intensieve zone.

14u45 BIKE (rollen) 1:00:00; gem HSL 83 ; max HSL 96; 100-120 watt; 90-100 rpm

Deze eerste week van de speed fase is redelijk zwaar geweest. Ik heb 14 uren getraind, en dat voor een week waarin er meer de nadruk lag op lopen dan op fietsen. Niet mis. En na de vorige 2 weken van respectievelijk 12u en 13u20 ben ik wel wat trainings-load aan het opstapelen. Ik voel dan ook af en toe echt de lichamelijke vermoeidheid.

PLANNING

Ik heb deze week ook hard gewerkt aan de planning van mijn speed fase, die loopt van 3 februari tot 30 maart.

Ik doe dus in elke trainingsblok (die bestaat uit 2 weken + één weekend (16 dagen)) 2 verschillende weken. In week 1 ligt de nadruk op lopen, de 2e keer op fietsen. Wat betekent dat eigenlijk: 'de nadruk op ...'?

Wel dat leg ik best uit met een voorbeeld, de basisafstanden per week zijn op dit moment : 35 km lopen en 220 km fietsen. In een week met de nadruk op lopen, doe ik daar 8 à 10 loopkilometers bovenop, in een fietsweek doe ik daar 60 fietskilometers bovenop.

Dat zorgde deze week voor een plan met:
  • 35 + 10 = 45 loopkilometers
  • 220 fietskilometers
Volgende week is een week met de nadruk op het fietsen, dus:
  • 35 loopkilometers
  • 220 + 60 = 280 fietskilometers
Daarna komen er 5 dagen recup, en de volgende trainingsblok gaan de basisafstanden met 10% omhoog en passen we daar dan weer de '+ 8 à 10 km' en '+60 km' regels op toe.
Zo creëer ik ook een binnen een trainingsblok variatie in. Gevarieerde belasting is nodig om te blijven vooruitgaan.


Voor de rest zit er nu in de speed fase ook meer snelheid in de trainingen.
Bij het lopen vooral door de intervaltraining met 7 * 200m. Volgende week komt er een intervaltraining met 5 * 400m.
Bij het fietsen zat er deze week met 2 spinninglessen eigenlijk best wle veel intensief werk in: alles samen ongeveer 100 minuten in de intensieve zone gereden, maar wel iets te veel op kracht. Ik wil hier de volgende weken buiten de spinning werken aan snelheid in de intensieve zone, dus ook vlammen op het vlakke.


 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten