woensdag 9 januari 2013

downers and uppers


9u30 SWIM 0:52:00; 2500m

't Was geleden van 20 december dat ik in het water lag. En daar hebi k vandaag de rekening voor gepresenteerd gekregen. Terecht!

Man, ik voelde me slecht in het water. Wat een geplets! Wat een gekronkel! wat een zoeken naar de juiste waterligging, de timing in mijn slag. alles eigenlijk. 't Is dan ook een regelrechte schande - 20 dagen niet zwemmen. Vanaf nu geen excuses meer. Regelmatig zwemmen. Er is geen andere optie als ik de vruchten wil plukken in juli.

Dit was de sessie

500 IN
400 (50 kick on side - 50 swim) wth fins
300 swim
300 (50 6/1/6 - 50 swim) wth fins
300 swim
200 (50 broken arrow - 50 swim)
300 swim
200 easy cooling down wth pb


16u45 RUN 1:03:53; 12,5 km/u (tempo 4:48); gem HSL 126; max HSL 139

Ik ben al een tijdje bezig met LT kilometers in sommige looptrainingen te steken. LT is het tempo waarbij je aan het einde van je extensieve zone zit, net voor je de intensieve zone inrolt. Die LT kilometers zijn een fluitje van een cent. Ik moet me eigenlijk een beetje inhouden, want anders zou ik geneigd zijn om alles aan LT te lopen, wat absoluut niet de bedoeling is vanzelfsprekend.
Vandaag wou ik eens testen of die LT kilometers ook een makkie zouden zijn, als ik er twee extra moeilijkheden in steek :
1. In plaats van hier en daar in de training één kilometer LT af te werken, ze bundelen in één blok van drie kilometer.
2. Die blok plaatsen naar het einde van een langere duurloop, als de vermoeidheid al een beetje intreedt.

Het resultaat was geruststellend. Ik begin blijkbaar de loopjes van 12 à 13 km beter te verteren. Na 10 kilometer zette ik mijn cruise control in LT tempo (2 km gelopen @ tempo 4:43) en dat ging zo lekker dat ik de laatste kilometer doorschakelde naar het midden van mijn intensieve zone tempo (@ tempo 4:28).

Leuke duurloop. En goed voor het zelfvertrouwen na het watertrappelen van deze ochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten