maandag 28 oktober 2013

melkzuurtest


Ik heb deze voormiddag gefietst. Nee, niet in de storm, maar schoon binnen op de ergo trainer bij Stefaan. De eerste lactaattest van 't seizoen. Het gevoel op de fiets was eigenlijk zeer goed. Tot we op zoek gingen naar mijn maximum hartslag en ik bij 500 watt zowat ontplofte. Dat ging zeer snel!
Vrij typisch natuurlijk voor de herfst. Je bent een aerobe basis aan het opbouwen, en als je dan diep in 't rood gaat, gaat het licht heel snel uit. (Ik vraag me eigenlijk af hoe ik dat gedaan heb vorige week in Ieper).

Op 't eerste zicht was de test niet zo positief, vond ik. 20 watt verlies tegenover april, maar toen zat ik echt wel dik in form natuurlijk.  En toch begon het in mijn hoofd te sluipen in het naar huis rijden in de auto. "Is dit het jaar waarop de knik naar beneden zal ingezet worden? Volgend jaar word ik 45, zou de weg naar beneden ingezet zijn? Tot nu toe ben ik elk jaar beter geworden, maar hoe lang kan dat nog blijven duren? IK ben niet klaar om al de weg naar beneden te nemen. Maar - eerlijk - ben je daar ooit klaar voor? Het zal te nemen of te laten zijn, vrees ik."
Ondertussen zijn we 10 uur verder, en ik ben al terug zeer strijdlustig. Ik ben niet van plan me neer te leggen bij dat doembeeld. Ik ga terug voor een sprong vooruit in Frankfurt, een serieuze sprong vooruit. Ooit moet de knik naar beneden er komen, maar ik zal dan met opgeheven hoofd kunnen zeggen: "Ik heb er tot op het laatst alles voor gedaan om beter te worden." It's a promise!!!

Ondertussen heb ik de resultaten van deze test even naast die van vorig jaar in december gelegd. De resultaten zijn vergelijkbaar met toen, terwijl ik toen al 1,5 maand verder stond in mijn trainingsopbouw. Geen reden voor ongerustheid dus.
Mijn verwachtingen liggen ook te hoog natuurlijk. Al bij al een zeer mooie lactaatcurve met een zeer mooie basisconditie op de fiets. 

Even voor de cijfer freaks (guys and dolls like me):

  • LT (2 mmol) : HSL 123; watt 211,5
  • OBLA (4 mmol) : HSL 149; watt 248,5
  • MAX : HSL 174; watt 500

Dat levert volgende trainingszones op :
  • Recovery : HSL 91-102
  • Extensieve zone: HSL 102-115
  • Intensieve zone : HSL 116-140
  • Weerstand: HSL 140-152

Ik weet wat me te doen staat, veel kilometers aan 110-115.

Als uitsmijter nog een aantal foto's van de Vredesloop Ieper. 't Is duidelijk te zien dat den ouwen zich tussen 't Jong Geweld bevond. : )

Vòòr de start - big smile - veel goesting


On the road met rechtstreekse concurrenten - niet bepaald van mijn age group : )

Finishing - 8e plaats


Geen opmerkingen:

Een reactie posten