zaterdag 13 juli 2013

op karakter


Vandaag was 't op karakter. ik had last van mijn darmen vandaag en die heb gedurende gans de looptraining in een pijnlijke kramp gelegen. Niet eluk, maar je kan het ook zien als een goede voorbereiding, want In zûrich zal tijdens de marathon op een bepaald moment ook alles pijn doen.

17u15 RUN 1:11:09; 15,45 km; 13,1 km/u; gem HSL 129; max HSL 143

Na de opwarming 4 km aan IM pace, dan 2 km sneller, 1 km recup en de rest allemaal aan race pace. En raar maar waar, de laatste 500 meter, toen ik aan het uitbollen was, waren het pijnlijkst : ik kon nauwelijks nog recht lopen van de krampen in mijn buik.

Geen erg hoor, ik voel me helemaal niet ziek. De spijsvertering ligt gewoon wat overhoop.


Nog iets anders waar ik meer en meer over hoor dat ik 'karakter' heb, is het feit dat ik nu al 3 weken geen druppel alcohol aanraak en dat ook de volgende 2 weken niet ga doen. Voor mij hoort dat bij het ritueel van een Ironman : de laatste maand geen alcohol. Het is een soort van mentaal signaal geworden dat mijn lichaam en geest verwittigt dat er 'something big' aan de hand is.
"Moet dat? Is dat nodig?" vragen mensen me soms. "Renners drinken toch ook een glas wijn of een glas champagne tijdens de Tour." Wel nee, dat is niet strikt noodzakelijk. eens één pintje of één glas wijn, zou mogen hoor. Maar zoals ik al vertelde, het is voor mij een soort van mentaal ritueel. En het heeft een enorm positief effect op mijn gewicht. Tot een maand geleden zweefde ik zowat tussen de 72 en 73 kg. Sinds ik nuchter blijf, is dat vanzelf gezakt naar 70 à 71 kg. Geen onbelangrijk verschil.

"Heb ik het dan niet moeilijk om er af te blijven?" is de volgende vraag. Amai nie? Daarnet zag ik op Facebook nog een foto van een maat die met vrienden op een terraske zit te genieten van een fris glas rosé. Zalig natuurlijk. Daarnet heb ik voor mijn schoonbroer een frise Vedett uit de frigo gehaald :de geur als ge dat fleske ontkurkt: Mmmmmm.
Makkelijk is het niet altijd, maar anderzijds, er zijn moeilijker dingen in ' leven zulle. En ik zal in de maand augustus mijn schade wel inhalen. Er staan hier een paar fleskes champagne en cava klaar voor dem ooie zomeravonden, en ik heb al een paar 'gevaarlijke' momenten in mijn agenda staan : 2 dagen Pukkelpop, den trouw van mijn meetsje op 't werk en - aiaiai - Heusden koers.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten