donderdag 4 juli 2013

split run + vooruitblik naar 2014


Vandaag stonden er 30 loopkilometers op het programma. Maar in plaats van daar een aftakelingsslag van te maken, koos ik er vandaag voor om de training op te splitsen in twee trainingen. Een strategie waar ik al veel over gelezen heb, en die veel gebruikt wordt door marathonlopers en lange-afstands triatleten.
De bedoeling is om wel de vele kilometersi n de benen te hebben, maar om tussendoor te recupereren waardoor ook de 2e training een kwaliteitstraining kan zijn. En dat opzet is heel goed gelukt vandaag.

7u RUN 1:16:22; 16 km; 12,6 km/u; gem HSL 128; max HSL 163

Het duurde even deze ochtend alvorens mijn benen echt wakker werden. Maar gelukkig was er sowieso voorzien om een lange opwarming te doen. Het werd een opwarming van 7 km met daarna een stuk van 9 km @ Ironman tempo (race pace).

16u RUN 1:07:48; 14,8 km; 13,1 km/u; gem HSL 127; max HSL 141

In de namiddagsessie zat er nog wat meer kwaliteit ingebouwd. Ik was benieuwd hoe de benen zouden reageren. Awel, dat viel super mee; Ze voelden eigenlijk vrij fris aan. Ik geraakte zeer makkelijk in tempo.

2 km warming up
4 km @ (race pace - 5sec)
1 km @ LT
4 km @ (race pace - 5sec)
1 km @ LT
2,8 km @ race pace + 5 sec)


Het belangrijkste deel van de training bestond dus uit 2 blokken van 5 km : telkens 4 km aan een tempo dat 5 seconden sneller is dan het IM tempo en 1 km aan LT tempo (4:15 / 1 km, zo'n goeie 14 km/u dus).

Een super geslaagde training, en er is uitgekomen wat ik gehoopt had : door het op te splitsen heb ik 2 verschillende kwaliteitstrainingen kunnen doen. Super!

Morgen een lange zwemtraining op het programma, en zaterdag : een zeer lange fietstraining.

Maar vandaag is tussen die 2 looptrainingen ook een beslissing genomen voor 2014. Ook 2014 wordt een Ironman- jaar. Ik had me vorig jaar voorgenomen om nog zeker 2 jaar alles te geven op de lange afstand, en dan op 45-jarige leeftijd eens alles rustig opnieuw te bekijken. Dus volgend jaar opnieuw een Ironman. Ik ben vandaag ingeschreven.

En het wordt .....

6 JULI 2014 : IRONMAN FRANKFURT

Inderdaad, ik ga terug naar de plek waar het allemaal begon, waar ik in 2008 een eerste keer Ironman werd. Ik kijk er naar uit, naar die 2e keer Frankfurt. Maar dat schuif ik nu efkes opzij: alle focus gaat nu naar Ironman Zurich.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten