zondag 8 december 2013

swim & bike


Na het stevige spinningwerk bij de start van het week op de vrijdagavond, had ik ook op zaterdag en zondag een goeie training voor ogen. 't Was lang geleden dat ik een weekend had waarin ik niet moest werken, dus aan tijd geen tekort. Ik heb regelmatig zaterdagvoormiddag les, maar daarenboven ben ik op zondag bijna altijd wel bezig met lesvoorbereidingen of met het lezen van en feed back geven op werk van mijn cursisten. Dit weekend heb ik al dat lekkers laten liggen voor volgende week. : )

En ondanks het feit dat het kriebelde op zaterdagavond, heb ik de legendarische trappistenavond van mijn oud jeugdhuis ook links laten liggen. Een moment van zelfdiscipline als het ware. : )

ZATERDAG 17u30  SWIM 1:13:45; 3600m

Mijn broer heeft plots ook de smaak te pakken van het zwemmen. Hij zit volop in voorbereiding op zijn ski-seizoen, en heeft dit jaar gekozen voor zwemmen om zijn conditie op te bouwen. Maar hij zwemt telkens in het 18 meter zwembad van zijn werk. Vandaag nam ik hem eens mee naar het 50 meter bad van Rozebroeken. Je zag het in zijn ogen als we aankwamen in het bad : oeps, 50 meter, dat ziet er ver uit. Hij merkte heel goed dat hij eigenlijk elke 18 meter een rustpauze van al is het maar 1 seconde neemt, en dat hij daar hier 50 meter op moest wachten. Maar toch, da manneke zwemt wel zonder verpinken 3 kilometer hé. Niet slecht.

Ikzelf had een CSS training op het programma. In de buik van de training moest ik alles aan tempo 1:55/100m zwemmen. Ik voelde direct dat het niet vlot zou lopen vandaag. De eerste snelle blokjes van 100 meter gingen vlot onder de 1:55, maar ik had toen al het gevoel dat het iets te krampachtig ging. Ik wist dat ik het niet zou uithouden. En inderdaad ik ben een paar keer te traag geweest. Je hebt dan altijd het gevoel dat het is omdat je niet echt super veel goesting hebt, maar dat klopt meestal niet: je hebt gewoon minder fut, maar wel omdat je vermoeid bent. Het is de vermoeidheid die de oorzaak is, niet de goesting. Ik voelde echt wel dat ik gisteren bij het spinnen wel redelijk diep was gegaan.

Hier zijn mijn tempo's op de verschillende afstanden (telkens met 20 seconden recup ertussen):

4 * 100 (1:50; 1:52; 1:55; 1:54)
1 * 200 (1:56)
4 * 100 (1:54; 1:55; 1:53; 1:54)
1 * 300 (1:56)
4 * 100 (1:55; 1:58; 1:57; 1:51)

Je vraagt je misschien af hoe ik er in geslaagd ben om die laatste 100m in 1:51 te zwemmen. Simpel, ik heb voor die laatste 100m geen 20 seconden rust genomen, maar wel 3 minuten. Efkes liggen babbelen met broerke. En dan was ik blijkbaar genoeg uitgerust om nog eens te vlammen. Dan was ik wel voldoende gerecupereerd.

Daarna een lange rustige cooling down gedaan, en dus afgeklokt op 3,6 kilometer.

ZONDAG 11u30 BIKE 63,9 km; 26,4 km/u; gem HSL 108; max HSL 148

Op zondag vertrokken met de fiets op een moment waarop alle wielertoeristenclubs potten zitten te scheppen op café, en de rest van Vlaanderen aan het middagmaal bezig is. Een zalige rust in de Zwalmstreek. Ben wat gaan rondrijden, en ben een paar wegen ingedraaid die ik nog niet kende. Om uiteindelijk uit te komen in Nederzwalm, vandaaruit naar Nederename gereden en daar de Scheldedijk opgedraaid om terug naar Merelbeke te rijden met de wind in de rug. Het aantal coureurs was op één hand te tellen. Love it!


WEEK 15
Ik heb deze trainingsweek 10u15m getraind, maar da's wel relatief natuurlijk. Door de hamstringblessure kon ik niet lopen, waardoor ik meer gefietst heb. En al fietsend doe je natuurlijk snel meer uren. Laat je dus niet te snel overtroeven door het gestoef van wielertoeristen met hun aantal trainingsuren. Als ze tussendoor ook nog eens drie keer zouden moeten zwemmen, en 40 kilometer zouden moeten lopen op een week, zou het al heel wat minder zijn. : )

Soit, de hamstringblessure is volledig verdwenen, lijkt wel. Ik kan dus terug lopen en aan krachttraining doen. Joepie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten