zondag 15 juni 2014

zwemnieuwtjes


Geen grote dag vandaag. Een beetje fietsen, eerst in het licht glooiende landschap rond Balegem, Sint Lievenshoutem, Erpe-Mere, daarna vlak uitrijden langs de Schelde.

14u BIKE 2:14:04; 69,65 km; 31,2 km/u; gem HSL 105; max HSL 142

Een beetje een saaie training, maar ook die moeten afgewerkt worden natuurlijk.

Ondertussen kruipt de grote dag dichterbij: nog 3 weken te gaan. En ik had gisteren nieuws beloofd van het zwemfront:
Ik ben eens aan het snuisteren geweest op internet of er ergens info te vinden is over de watertemperatuur in de Langener Waldsee, het meer 15 km ten zuiden van Frankfurt waarin het zwemgedeelte doorgaat. Dat had ik beter niet gedaan. Waar één website een veilige watertemperatuur van 19°C aangeeft, geeft een andere aan dat het water al 23° warm is. En de ervaring leert me dat de temperatuur van het water in juni nog wel makkelijk kan stijgen omdat de nachten niet meer zo koud zijn. Dat laatste is echte merde. Vanaf 24,5°C watertemperatuur is het immers zwmemen zonder wetsuit, en dat kost me gegarandeerd 10 minuten (misschien zelfs meer) op de zwemproef. Zou jammer zijn, nu ik echt voor een scherpe eindtijd wil gaan. Het wordt sowieso afwachten tot de laatste week om uitsluitsel te hebben. Ondertussen ga ik me daar niet te veel zorgen over maken. Vorig jaar was het ook zonder wetsuit, en ik heb me daar wel uit de slag kunnen trekken.

Ander zwemnieuws. De zwemstart in Frankfurt is een knettergekke overbevolkte boksmatch in het water. De startzone is vrij klein en - hou je vast - er zijn 2800 à 3000 startende atleten. Maar er is een tussenoplossing bedacht, namelijk de profs en 400 à 450 age groupers (amateurs zoals mij) starten in de eerste wave (om 6u45). De 2500 anderen starten in de 2e wave (om 7u). En wat zie ik nu achter mijn naam staan in de startlijst op de website van Ironman Frankfurt: swimstart at 6:45. Kortom, ik ben aanvaard in de eerste wave, wat mij in principe een veel rustiger zwemstart bezorgt met pakweg 500 man. Ik ga daar wel tussen enorm veel goeie zwemmers liggen, en ga er genadeloos afgezwommen worden, maar mij niet gelaten. Idealiter vind ik een klein zwempelotonneke om me bij aan te sluiten, en moet ik niet liggen boksen in de eerste 100 meters.

Voelen jullie het ook aan mijn blogposts? Dat ik er meer en meer mee bezig ben, met de wedstrijd? Allez ik ga gaan slapen, er volgt nog een stevige trainingsweek.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten