woensdag 22 januari 2014

gedegouteerd


Ik was waarschijnlijk alweer te naïef, of ik hield mijn hoop voor waarheid. maar ik dacht eerlijk gezegd al jaren dat er nauwelijks doping te vinden was in het amateur-triatlon wereldje waarin ik me begeef.
Je probeert gezin/werk/sociale contacten/triatlon te combineren. Elke dag train je één of twee keer. Dat doe je 11 maanden per jaar. En dan kom je aan de start van een echte Ironman. Je nadert 10/11/12 uur later de finish, en je denkt met de tranen in je ogen terug aan al die opofferingen, al die trainingen, ... De finish van een Ironman is niet de finish van die wedstrijd van die dag, het is de finish van een proces van ongewone toewijding, keiharde discipline, en ongebreidelde verliefdheid op de triatlonsport. En het is voor je gezin ook een finish van een periode waarin ze je regelmatig hebben moeten missen. Dat maakt dat finish moment zo bijzonder. Er is toch geen mens die dat moment naar de knoppen helpt door doping te nemen: jezelf bedotten, je gezin en je supporters bedotten, ....volgens mij kan je dan nooit ten volle genieten van zo'n ironmanwedstrijd, laat staan van zo'n Ironman finish. Je moet toch het gevoel hebben: "dit is niet mijn verdienste, ik heb gezeurd, ..."

Wel mijn naïeve geloof is aan diggelen geslagen. Duitse onderzoekers hebben 3000 deelnemers (enkel age groupers, geen profs) aan Ironman Frankfurt, Ironman Regensburg en Ironman Wiesbaden 70.3 ondervraagd over het gebruik van fysieke doping (epo, anabole steroïden, groeihormonen) en cognitieve doping (beta blokkers, cocaïne). 13% gaf toe in de laatste 12 maanden fysieke doping gebruikt te hebben; 15% cognitieve doping. 13%!!! 15%!!!!! Dat is toch niet te geloven! Oke, hier en daar een onnozele gewetenloze éénling, maar 15%!

Ik ben echt gedegouteerd. Gelukkig zie ik triatlon als een wedstrijd tegen mezelf, tegen mijn eigen limieten. Maar je kan toch niet vermijden om te denken waar je zou eindigen als iedereen clean zou zwemmen/fietsen/lopen. IK eindigde in Zûrich 278e van de 2300 deelnemers. Kortom, net niet bij de 10% sterksten (profs inbegrepen). Hoeveelste zou ik eindigen van de cleane atleten? Ach laat maar zitten. Het is afschuwelijk, een aanfluiting van de spirit van deze sport, maar... ik kan alleen maar hopen dat al die tricheurs niet dezelfde trots, dezelfde gelukzaligheid en dezelfde fierheid voelen als ik voel bij een Ironman finish. Ik wens hen toe dat het blijft knagen aan hun geweten!! Dat ze op het vliegtuig naar Hawaïi mogen in een kramp schieten bij de gedachte hoe ze zich gekwalificeerd hebben!! Voila 't is eruit....

Ik blijf gelukzalig, naïef en vol overgave verder dopingvrij aan triatlon doen. Want...."si les dégoutés s'en vont, il n'y a qua les dégoutants qui restent".

DINSDAG

BIKE (woon-werk) 1:16:48; 33,75 km; 25,9 km/u; gem HSL 110; max HSL 150; 115 hoogtemeters

WOENSDAG

BIKE (ergotrainer) 1:05:00

wattagetest op de rollen bij Fitality Merelbeke = heavy stuff






2 opmerkingen:

  1. voledig mee eens ! kvraag me het ook soms af als ik gasten van mn age group zie knallen ! ben ni jaloers maar khad me er ook al vragen bij gesteld !
    norbert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die studie is in mijn ogen niet helemaal correct.
    Er werd de deelnemers gevraagd naar medicatieinname door een arts, er werd niet letterlijk gevraagd naar inname van "doping".
    Beta-blokkers zijn helemaal niet prestatiebevorderend. Zelfs anti-depressiva werden in de studie opgenomen.
    Werkelijk percentage zal dus veel lager liggen!
    Ruben

    BeantwoordenVerwijderen