woensdag 7 mei 2014

change of plan


Vandaag stond er opnieuw een fietstraining van 60 km op het plan, aangevuld met 6 km loslopen.
Maar die fietstraining verliep niet goed. 's Ochtends naar 't werk gefietst. 's Middags van daaruit vertrokken voor 50 km, maar de rukwinden langs de dijk waren zo erg dat dit nauwelijks nog een fietstraining te noemen was, eerder een core stability oefening. Op de fiets blijven zitten was de belangrijkste betrachting, ik werd er af en toe immers gewoon bijna afgeblazen. Mijn fiets ging alle richtingen uit. Je kan je dan hardnekkig vasthouden aan je plan, maar in dit geval vond ik dat ik geen nut kon halen uit deze training. Ik wou immers 2 snelheidsblokken trekken, maar daar was gezien de omstandigheden echt geen sprake van.
Naar huis dus, en het trainingsplan herbekijken.

De oplossing lag in het lopen. Ik had 31 km voorzien op 24 uur. Ik wilde wat afstand stapelen met kwaliteit erin, maar verdeeld over meerdere trainingen:
  • woensdagavond 6 km 
  • donderdagvoormiddag 15 km
  • donderdagavond 10 km. 
De bedoeling van zo'n gesplitste training is dat je toch veel afstand loopt zonder de spierschade en de vermoeidheid van één lange afstandsloop te incasseren. Minder afbraak dus en meer kans om de training(en) kwaliteitsvol te maken. Dat alles met de wedstrijd van zaterdag in het achterhoofd. Ik wil er mijn trainingen niet voor laten, maar wel aanpassen.

Soit, ik had dus 31 km voorzien in 2 dagen. Daarvan heb ik er vandaag dan maar 14 gelopen in plaats van 6. Morgen nog 17 dus. Ik moet er nog even over nadenken of ik deze in één keer loop of verdeeld over 2 trainingen.

BIKE 0:49:20; 25,2 km; 30,6 km/u; gem HSL 116; max HSL 139

RUN 1:03:44; 14 km; 13,2 km/u; gem HSL 130; max HSL 151

extensieve tempoduurloop met twee tempoblokjes van 4 km

blok 1 : 4:31; 4:24; 4:22; 4:21
blok 2 : 4:26; 4:21; 4:20; 4:24



Geen opmerkingen:

Een reactie posten